Etiketter

, , , , ,

Hipp hipp hurra för min systeryster som fyller år idag!! Tänka sig, att hon igen en gång fyller 29..måste vara tredje året i rad nu tror jag! 😉 Många grattiskramar till dig min kära syster! Och för att fira henne riktigt ordentligt så bakade jag bullalängd eller kanelfläta som det så vackert hette i ursprungsreceptet. Jättegod fläta med en härlig kanelfyllning. I och för sig så är Jenny i Hangö medan jag befinner mig hemma i Åbo, men vaddå då, nog kan vi ju fira henne för det! 🙂

Jag köpte hem en tidning som jag blev helt tagen av, nyaste numret av Hembakat. Alltså wow vilken tidning, hade lust att testa på det mesta i den faktiskt. Hittade alltså receptet på en ”Festlig kanelfläta” där och ville testa den eftersom jag hade en påse med Mixwells kaffebrödsmix i skafferiet ännu som jag inte provat på. Och oj vad kul när man ibland blir så positivt överraskad av en produkt som man inte förväntat sig så mycket av! Den här mixen är faktiskt helt otrolig! Degen blev smidig och lätt att jobba med, behövde inte ens mjöla bakbordet då jag kavlade ut den. Inget kladd och inga besvikna miner..den var helt fenomenal. Det kommer nog att krävas mycket för att jag i framtiden skall baka glutenfria bullar från scratch 🙂 I och för sig så skulle jag vilja testa att få ihop en lika smidig deg så att den här flätan skulle lyckas (undrar om det går att göra med detta recept? Måste eventuellt testas!)

Glutenfri bullalängd

  • 1 paket Mixwells kaffebrödsmix
  • 75 gram smör
  • 1 dl strösocker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 2 msk kanel
  • 1 ägg
  • pärlsocker
  1. Blanda ihop kaffebrödsmixen enligt instruktionerna på påsen.
  2. Mjuka upp smöret i micron.
  3. Blanda kanel, socker och vaniljsocker med smöret till en jämn massa.
  4. Dela degen i två lika stora delar och kavla ut dem till två rektangulära plattor på varsitt bakplåtspapper.
  5. Fördela smörsocker fyllningen som en bred sträng i mitten på båda plattorna.
  6. Skär skåror i degen med en kniv eller degskrapa. Skårorna skall luta mot dig. (se bilden)
  7.  
  8. Fläta längden genom att lägga varannan flik över varandra. (se bilden)
  9. Flytta över längderna på varsin plåt och låt dem jäsa ca 30 minuter.
  10. Sätt ugnen på 180°C varmlugt så kan du grädda dem samtidigt. Har du inte varmluft så grädda dem turvist i 200°C.
  11. Pensla längderna med det lätt uppvispade ägget och strö pärlocker över.
  12. Grädda ca 15 minuter. Om du inte har varmluftsugn så grädda i nedre delen av ugnen.
  13. Ta ut, låt svalna lite och njut av slutresultatet, enkelt och GOTT!

