Etiketter

, , , ,

Den här sorben gjorde jag då jag äntligen fått hem min glassmaskin och haft glasskålen i frysen i 12 timmar som det stod i instruktionerna. Sorben blir härligt mjuk i konsistensen och smakar friskt av hallon. Den passar perfekt att serveras till någon söt dessert som t.ex. pannacotta eller till en mastig kladdkaka. I orginalreceptet skulle det egentligen vara flytande glykos, som skall förhindra att sorben isar sig och bidra till den lena konsistensen, men eftersom jag inte kunde få tag på det här i Finland varken från butiken eller apoteket så ersatte jag det med ljus sirap. Sorben blev hur bra som helst så sirapen gick denna gång bra den med.

Du kan med fördel göra dubbelsats av detta recept om din glassmaskin inte är alldeles för liten (typ i storlek med OBH Nordicas..) Av receptet nedan blir det ca ½ L sorbet.

Här är receptet på en frisk och syrlig hallonsorbet:

Frisk hallonsorbet

  • 250 gram hallonpuré eller mos (använde mig av Bonne premium hallonmos)
  • ½ tsk citronsaft
  • 40 gram socker
  • 35 gram vatten
  • 15 gram ljus sirap
  • ½ st gelatinblad
  1. Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten ca 5 minuter.
  2. Häll socker och vatten i en kastrull och koka upp så att sockret smälter.
  3. Ta bort f rån värmen. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i sockervattnet tillsammans med sirapen.
  4. Blanda ner hallonpuren och citronsaften i sockervattnet och låt svalna lite.
  5. Häll blandningen i glassmaskinen och kör till en sorbet.
  6. Vill du att sorben skall bli fastare kan du lägga in den i en skål i frysen en stund och portionera sedan upp som fina glassbollar gärna med något sött tillbehör.
