Etiketter

, , , , , , , ,

Åhh, nu har jag nästan förätit mig! Äldre dottern åkte ner till Hangö för att ta lite semester med mommo så jag fick lite extra tid att testa på något nytt här hemma. Har en tid tänkt prova på att laga glutenfri ravioli och eftersom jag hade alla ingredienser hemma så blev det att testa på det idag.

Och oj, oj ,oj..efter detta kommer det nog att vara svårt att äta färdig pasta. Det var så lätt att laga och smaken var helt otroligt god. Jag använde mig bara av mjöl och ägg i degen, nästa gång skall jag eventuellt testa att lägga lite olja i för det hade de med i de flesta recept som jag tittade på. För att vara en glutenfri deg så var den underbar att jobba med, gick hur lätt som helst att kavla ut och fylla.

Detta recept går också bra att använda om man vill göra glutenfri tagliatelle, kavla ut och skär i tunna strimlor.

Så jag vill uppmana er alla att testa detta recept. Himmelskt gott och enkelt och sätter lite piff på vardagsmaten! 🙂

Glutenfria ravioli med tomatsås

Pastadeg:
  • 150 gram MixWells glutenfria basmjöl, ljust + lite extra
  • 2 ägg
Fyllning:
  • 170 gram bacon i skivor
  • 200 gram Valios Viola färskost med soltorkade tomater
Tomatsås:
  • 1 gul lök
  • 1 burk krossade tomater
  • 1 vitlöksklyfta
  • peppar
  • 1 nypa socker
  • chiliflakes
  • torkad eller färsk basilika
  1. Väg upp mjölet och häll ut det på en silikonbakduk eller på arbetsbänken.
  2. Forma en grop i mitten av mjölhögen och knäck i båda äggen.
  3. Arbeta ihop mjölet med äggen. Det kommer att vara kladdigt till först och eventuellt kommer du att behöva tillsätta mera mjöl. Det beror mycket på vilket glutenfritt mjöl du använder men jag tillsatte ca 1½ msk mjöl och då blev degen perfekt. Vill du kan du också arbeta degen i maskin men jag ville göra det förhand för att känna mig fram till rätt konsistens.
  4. Knåda degen ca 5 minuter, den skall vara smidig och inte kladda alls.
  5. Plasta in degen och ställ i kylskåpet för att vila i ½ timme.
  6. Stek baconet hårt och klipp eller skär det i små bitar då det svalnat. Spara fettet som blir kvar i stekpannan då du stekt baconet och häll över det i en kastrull.
  7. Blanda baconbitarna med färskosten.
  8. Ta fram degen och kavla ut den på den mjölade silikonbakduken eller arbetsbänken, kavla riktigt tunt till en kvadrat.
  9. Klicka ut ca teskedsstora klickar av fyllningen med jämna mellanrum, så många du får att rymmas. (se bilden nedan)
  10. Vik sedan resten av degen över fyllningen och tryck med fingret så att degen tar ihop mellan klickarna. Du kan eventuellt pensla med lite vatten innan du viker över degen, så tar den fast bättre. Detta gjorde inte jag och det gick bra i alla fall.
  11. Skär eller sporra sedan ut raviolin till kuddar.
  12. Låt raviolin stå och torka medan du gör tomatsåsen
  13. Skala och hacka löken.
  14. Hetta upp fettet från baconet i en kastrull och fräs löken i fettet.
  15. Riv eller pressa i en vitlök och häll i tomatkrosset.
  16. Krydda med peppar, chiliflakes, socker, salt och basilika.
  17. Låt puttra ca 10 minuter.
  18. Mixa med en stavmixer till en slät sås och låt puttra en liten stund till.
  19. Koka upp vatten i en kastrull, salta lite och lägg i raviolin.
  20. Låt koka ca 3 minuter och servera genast med tomatsåsen.