Etiketter

, , , , , ,

Har blivit helt fast i hemmagjord majonnäs. Efter att jag smakat den hemlagade varianten så är jag nu helt fast. Tror inte att jag allt för ofta kommer att köpa färdig majonnäs något mer.. Vilken skillnad. Detta har jag ju nog vetat om tidigare, alltså att smaken skiljer sig så emormt. Problemet har väl varit att jag tidigare trott att det är näst intill omöjligt att göra sin egen majonnäs..så jag har aldrig riktigt kommit mig för.

Nu skall jag inte gå och skriva här hur enkelt det är att göra denna majonnäs (fast det nu är det! 🙂 ) eftersom det oftast är då det vill misslyckas. Men jag är i alla fall förvånad över hur lätt det gått att vispa ihop till denna sammetslena majonnäs. Hårda tag med elvispen och viktigast av allt: Äggen MÅSTE vara rumsvarma!

Detta recept ger ca 3 dl färdig majonnäs. Gott att sedan smaksätta med t.ex. vitlök

Hemmagjord majonnäs, grundrecept

  • 3 äggulor, rumsvarma
  • ca 1 msk senap
  • 2-3 dl rypsolja
  • salt
  • ca 1 msk citronsaft
  1. Lägg äggulorna och senapen i en skål, gärna i rostritt stål.
  2. Vispa äggulorna med en elvisp på hög hastighet, samtidigt som du häller i oljan (som också skall vara rumsvarm) i en tunn stråle.
  3. Vispa och tillsätt olja tills majonnäsen fått önskad konsistens.
  4. Rör i citronsaft och salta efter smak.
  5. Vill du så kan du här ännu smaksätta majonnäsen.
  6. Ställ i i kylskåpet så majonnäsen får kallna