Har haft en veckas avkopplande (och fartfylld) semester uppe i Österbotten. Jakobsdagarna skall som vanligt firas veckan lång och detta år var inget undantag. Passade på att ta det riktigt lugnt och försökte att inte sitta vid datorn så väldigt mycket. Det jag dock passade på att göra då vi var hos svärmor och svärfar var att ha Calle (svärfar) att lära mig hur man filéar en fisk. Jag har aldrig gjort detta tidigare..tror att mycket beror på det att jag haft ett litet obehag för att handskas med dessa slemmiga fiskar..vilket visade sig fara riktigt onödigt. Calle hade köpt två lagomstora foreller, en som han kunde visa på och en som jag fick gå loss på (mycket pedagogiskt må jag säga! Men så har han ju undervisat i polisskolan också! (säger jag mycket stolt!) 🙂 ).

Med stadig hand och lugn röst berättade han sedan för mig steg för steg vad, hur och varför han gjorde som han gjorde. Sedan var det bara för mig att ta i den slemmiga fisken, som efter lite hushållspapper inte var slemmig alls och börja skära med den vassa filékniven. Och det var riktigt roligt..jag hade min lärare ståendes bakom min axel hela tiden (vilket var nervöst jo, men också tryggt) och han rättade mig då det behövdes. Filéerna kom loss och de blev till och med riktigt fina. Stolt kan jag också berätta att jag lyckades med att filéa bort benraden på den ena sidan samtidigt som jag lossade den från ryggraden..det ni är inte lätt..och hur jag gjorde det så vet jag inte, det bara råkade sig så! 🙂

Så nu är det vara för mig att inhandla en fin och vass filéarkniv och fortsätta öva..en rökugn inhandlades idag så rökas fisk skall det också göras här!

Här är lite bilder från svärfar Callesfiléskola:

Tack Calle! 🙂

