Taggar

, , , , , , ,

Igen har mina smaklökar fått en ordentlig njutning! Aaah den här cheesecaken är helt otroligt god. Säger det om mycket men den här var helt klart en av de bästa jag ätit!🙂 Vi skulle fira bästaste Adam som fyllde hela 7 år (hui vad tiden går!!) Jag såg min chans att få baka något gott och tog den så klart!

Grattis Adam!

Ville igen en gång testa på något nytt och eftersom jag aldrig provat på kondenserad mjölk tidigare och hade det hemma så utgick jag från den. Cheesecake hör till mina favoriter och glutenfria kex hade jag hemma, också philadelphiaost hittade jag i kylen..och av det komponerade jag den här underbart goda och vackra cheesecake. Den tar lite längre tid eftesom den kondenserade mjölken skall koka i 4 timmar (då blir det dulce de leche eller kinuski)  och sedan skall kakan stå i frysen, helst över natten..men annars är själva kakan mycket lätt att vispa ihop..Gör den själv en tjänst och laga den här, du kommer inte att ångra dig!🙂

Citroncheesecake med dulce de leche

Botten:

  • 200 gram glutenfria digestivekex
  • 125 gram smör

Fyllning:

  • 1 burk sötad kondenserad mjölk
  • två nypor flingsalt
  • 2 msk grädde (ovispad)
  • 3 ägg
  • 200 gram philadephiaost
  • 3 dl grädde
  • ¾ dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 citron, skalet
  • 1 msk citrosaft

Topping:

  • 200 gram gräddfil
  • 250 gram vitchoklad
  • ca 2 tsk citronsaft
  1. Fyll en stor kastrull med vatten och lägg den oöppnade konservburken med kondenserad mjölk i. Koka i fyra timmar och var noga med att burken hela tiden är täckt med vatten, annars kan den explodera.
  2. Då den kokat färdigt tar du upp burken och låter den svalna.
  3. Mixa de glutenfria kexen till små smulor.
  4. Smält smöret och blanda med kexsmulorna till en massa.
  5. Klä bottnet av en form med löstagbar kant med bakplåtspapper och platta ut kexmassan jämnt på bottnet. Ställ i kylen medan du lagar fyllningen.
  6. Separera äggulorna från vitorna och lägg dem i varsin bunke.
  7. Rör ihop äggulorna med philadelphiaost, socker och vaniljsocker.
  8. Vispa grädden ganska hårt och blanda ner den i äggsmeten.
  9. Riv i skalet från en citron och blanda också ner 1 msk saft i äggvispet.
  10. Vispa vitorna till hårt skum och vänd dem försiktigt ner i gräddvispet. Blanda försiktigt till en jämn massa.
  11. Blanda 2 msk ovispad grädde med den kokade kondenserade mjölken (kinuskimassan) i en bunke.
  12. Rör också i flingsaltet i kinuskimassan.
  13. Bred ut kinuskimassan jämnt ovanpå kexölagret.
  14. Häll därefter på gräddvispet och jämna ut.
  15. Plasta in och ställ i frysen i ca 2 timmar.
  16. Toppingen: (går också att göra följande dag och bara frysa ca 1 timme) Smält den vita chokladen och rör ner den i gräddfilen till en jämn smet. Smaksätt med citronsaft.
  17. Häll vitchokladblandningen överst på kakan och ställ sedan tillbaka in i frysen.
  18. Ta ut ca 40 minuter innan servering och låt tina.
  19. Garnera kakan strax innan servering med t.ex. hallon eller andra bär.