Taggar

, , , , , , ,

Jag stod ute på gården med flickorna då vår granne mitt emot ropade på oss. Vi bukar förstås alltid hälsa och ibland byta några ord men idag ropade han med sådan iver och då jag tittade dit viftade han med armarna över huvudet.. Oookey tänkte jag, vad kan det vara nu? Men innan jag hann fundera något mer på det så lyfte han upp tre stora squash och frågade ifall vi har användning för dem. Tänkt vad härligt, kan det bli mera närproducerat (om du inte själv odlar förstås!) och ekologiskt! Tog gladeligen emot grönsakerna och började redan i huvudet söka efter recept för att tillreda dem. I och för sg så är de så goda att vi nog skulle kunna äta dem så som de är bara, men med tre relativt stora zucchinin så räcker det nog både till att tillaga och att äta råa.

Första rätten blev i alla fall en supergod squashsoppa med knaperstekt bacon.. Och åhh så gott. Lyxade till soppan lite med vitt vin och det var absolut pricken på i:et! (Tyckte jag kunde kosta på mig lite vittvin så här mitt i veckan i och med att squashen nu var gratis!😉 ) Tilde och Meja åt med stor aptit och det bästa av allt var att Tilde följande morgon sa så här: ”Mamma jag skulle så gärna äta soppa till mat idag, för jag tyckte den av så väldigt god.” Tala om att sätta orden rätt😉

Så tack för denna goda måltid grannarna! (Kanske de fattar att donera några fler då jag börjar stå och hänga vid staketet varje dag?!🙂 )

Slät zuccinihsoppa med bacon

  • ca 700 gram squash
  • 1 lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • soja, glutenfri
  • 1½ dl vitt vin
  • 4 dl vatten
  • 1 kyckling- eller köttbuljongtäning (använde min favorit Fond de Chef)
  • 1 dl röda eller gröna linser
  • svartpeppar
  • ca 2 msk hackad färsk timjan
  • ca 180 gram bacon i skivor
  1. Skala löken och vitlöken och hacka dem i bitar.
  2. Skölj squashen och tärna den.
  3. Fräs löken och vitlöken i en kastrull.
  4. Häll på lite soja (ca 1 tsk) och fräs en stund till tills löken blivit lite genomskinlig.
  5. Tillsätt squashen och fräs med löken en liten stund.
  6. Häll på det vita vinet och koka upp, låt puttra ca 5 minuter.
  7. Häll sedan på vattnet, tillsätt buljongtärningen.
  8. Skölj linserna och lägg dem med i soppan.
  9. Peppra och lägg i timjan och låt koka under lock ca 25 minuter.
  10. Stek under tiden baconskivorna riktigt knapriga och lägg dem på ett hushållspapper för att rinna av lite.
  11. Skär eller klipp baconet i små bitar och lägg dem i en liten skål för servering.
  12. Känn och squashen säkert är mjuk och mixa sedan soppan slät med en stavmixer.
  13. Servera med baconbitarna och eventuellt ett gott bröd.