Etiketter

, , , , , , ,

Alltså oj, oj, oj vad jag har njutit i helgen! Vi hade mamma på besök så jag piffade upp vårt kvällsmål på lördagkväll en aning. Eftersom mamma också har keliaki så är det extra roligt att baka glutenfria bröd, så är vi två som äter och njuter. Hittade ett recept på Mixwells hemsidor på glutenfritt pitabröd som jag bara måste prova. Receptet var enkelt att genomföra och krävde inte många ingredieser. Och oj vad det blev gott. Jag kan inte komma ihåg att jag ätit glutenfritt pitabröd tidigare, men jag kan lova att det inte var sista gången! Brödet blev mjukt, saftigt och gott och med en god fyllning till så åt jag så jag nästan sprack. Jag skulle verkligen rekommendera detta recept om ni funderar på att göra något gott till någon kväll! Som fyllning hade vi hamburgarbiff, sallad, gurka, tomat, paprika och två sorters majonnäs, en med vitlök och chili och en med gräslök och persilja. Mmm, snålvattnet rinner igen 😉

Glutenfritt pitabröd med fyllning

Till brödet (8 st):

  • 25 gram jäst
  • 3,5 dl ljummet vatten
  • 3 msk olja
  • 0,5 dl pofibrer
  • 0,5 tsk salt
  • 500 g glutenfri mjölblandning, ljus (använde MixWells)

Till biffen:

  • 700-750 gram malet kött av nöt
  • 2 ägg
  • ca 2 msk senap
  • 1 lök
  • 3 vitlöksklyftor
  • salt
  • peppar
  • chilipulver eller flakes
  • spiskummin

Tillbehör:

  • salladsblad (gärna en krispigare sort)
  • gurka i skivor
  • tomat i skivor
  • paprika i tunna stavar
  • ev. lökringar
  • majonnäs med valfri smaksättning
  1. Brödet: Lös upp jästen i vattnet och tillsätt oljan.
  2. Blanda ner pofibrer, saltet och mjölmixen. Arbeta degen väl, helst med degkrokar, ca 5 min.
  3. Låt degen jäsa ca 30 min.
  4. Arbeta degen ytterligare lite med degkrokarna. Degen är ganska kladdig och skall formars till en rulle. Strö mjöl på arbetsbänken och ha mjölade händer då du formar degen till en rulle.
  5. Dela rullen i 8 lika stora delar och forma dessa till platta, runda bröd på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 min.
  6. Sätt ugnen på 200 grader.
  7. Grädda i 10-15 minuter.
  8. Skär upp brödet så att det bildas en ”ficka” och fyll med köttbiffen och de andra tillbehören.
  9. Hamburgarbiffen: Riv eller kör löken riktigt fin i en mixer och lägg lökbitarna i en bunke.
  10. Pressa ner vitlöksklyftorna, senapen och kryddorna i samma bunke som löken och blanda om.
  11. Knäck i äggen och blanda.
  12. Arbeta in maletköttet i bunken till en jämn massa.
  13. Forma till stora biffar och stek dem i en varm stekpanna i rikligt med smör. Platta gärna ut biffen då du lagt den i pannan så att den är tunn.
  14. Stek på båda sidorna tills biffen är genomstekt.
  15. Fyll pitabrödet med köttfärsbiffen, grönsakerna och majonnäsen och hugg in!

Till efterrätt åt vi Mini-pavlova (blev kvar äggvitor efter att jag gjort majonnäsen) med kvarg-limefylling och färska jordgubbar och hallon! Aaah, obeskrivligt gott!

(Till fyllningen vispade jag 2 dl grädde, ca 100 gram kvarg, 2 tsk vaniljsocker och 1 msk limesaft + lite skal av limen..friskt som kontrast till den söta marängbakelsen)

