Etiketter

, , , , ,

Så var det dags igen för fredagsbullen här på jobb. Det är bara den andra fredagsbullen och jag märker redan att jag älskar denna idé! 🙂 Eftersom vi är 5 här på jobb så har jag chansen att baka olika bakelser som kanske inte annars skulle bli bakade och testade. Så fort en fredagsbulle är klar så börjar jag redan fundera på vad jag skall baka till nästa vecka! 🙂

Denna fredag till ära bjuder jag på ”Browniecheesecake med blåbärsgrädde”, (idén fick jag härifrån spisa.nu, men receptet är mitt egna). Mmm, det ser så otroligt gott ut och jag kan lova att utseendet inte för en bakom ljuset..bakelsen är precis så god som den ser ut. Ett lager av smältande god brownie, ett lager med en mjuk och krämig cheesecake och grädden på moset..lite blåbärsgrädde..Ahhh,kan inte vänta att få hugga in på en till bakelse imorgon vid jobb. (Jag måste ju alltid laga en extra så att jag kan smaka på vad jag bakat innan jag skriver om eller bjuder på den!!) 😉

Browniecheesecake med blåbärsgrädde (12 bitar)

Browniebotten:

  • 100 gram mörk choklad (70%)
  • 100 gram smör
  • 1½ dl socker
  • 2 ägg
  • 1½ dl glutenfritt mjöl, ljust
  • 1 tsk bakpulver

Cheesecake:

  • 300 gram Philadelphiaost
  • ½ dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 80 gram vitchoklad
  • rivet skal från en halv citron
 Blåbräsgrädde:
  • 2 dl vispgrädde
  • ½ dl kvarg
  • ½ dl florsocker
  • 1 dl blåbär

Till garnering: blåbär

  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Klä en ugnsform (ca 30x20cm) med bakplåtspapper.
  3. Brownielagret:Smält den mörka chokladen och smöret i en kastrull och låt svalna lite.
  4. Blanda i sockret.
  5. Rör ned ett ägg i gången.
  6. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ned det i chokladsmeten, rör till en slät smet.
  7. Häll smeten i den bakplåtsklädda ugnsformen och jämna till den.
  8. Cheesecakeen: Vispa samman philadelphiaosten, sockret och vaniljsockret på låg hastighet i en bunke till en slät och tjock smet.
  9. Tillsätt äggen, ett i taget under fortsatt vispning.
  10. Smält den vita chokladen och tillsätt den under fortsatt vispning.
  11. Riv i skalet av en halv citron.
  12. Vispa till slut med lite högre hastighet för att smeten skall bli lite fluffigare, men bara en kort stund så att krämen inte skär sig.
  13. Bred sedan försiktigt philadelphiamassan ovanpå brownielagret och jämna till smeten.
  14. Grädda i 30-35 minuter, eller tills cheesecakelagret känns fast. Det får bli  lite gyllenbrunt längs kanterna, men fortfarande vara blekt i mitten.
  15. Låt kakan kallna helt.
  16. Täck sedan över den och låt stå i kylen i 2 timmar.
  17. Blåbärsgrädden: Vispa grädden och florsockret tills grädden tjocknat.
  18. Tillsätt kvargen och vispa jämnt.
  19. Vispa sedan på låg hastighet i blåbären.
  20. Ta ut kakan ur ugnsformen och placera den på ett jämnt underlag (eller en bricka om du vill servera den så).
  21. Bred blåbärsgrädden överst och skär sedan i portionsbitar. Dekorera med färska blåbär.
  22. KLART!

