Etiketter

, , , , ,

Då en ny vecka börjar är det en sak som alltid snurrar i mitt huvud..vad skall jag bjuda på till fredagskaffet? Denna vecka började trögt, jag var trött efter några nätters dålig sömn och trött efter att jag i söndags återupplivat min ”innebandykarriär” efter 6 års paus 🙂 (Har varit ganska mör efter tre hårda matcher, men nog var det kul!) Så inspirationen till fredagsbullen ville inte riktigt infinna sig..ända tills vi satt på lunch med mina arbetskompisar och Jaana berättar om en chokladkaka med daim som var så söt och god.. Ah, då kom inspirationen och bilderna av en underbart god brownie med smak av daim. Så fredagsbullen denna vecka är alltså en smältande god och fyllig daimbrownie. Underbar, himmelsk och farligt beroendeframkallande 🙂 Baka ät och njut, nu drar jag iväg till London på en riktig ”flicksemester” med finaste Ina! So long 🙂

Daimbrownie

  • 150g smör
  • 250g mörk choklad
  • 2 msk vatten
  • 4 ägg
  • 330g muscovadsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 170g glutenfri mjölmix ljus
  • 150g Daim
  • 100g vitchoklad
  1. Sätt ugnen på 180°C.
  2. Klä en ugnsform (20×30 cm) med bakplåtspapper.
  3. Skär smöret i mindre bitar, hacka hälften av den mörka chokladen och lägg smör, choklad och vatten i en kastrull.
  4. Rör tills allt smält och häll sedan över i en skål.
  5. Vispa eller rör kraftigt i ett ägg i taget, socker och vaniljsocker.
  6. Sikta i mjölet.
  7. Hacka resten av den mörka chokladen och den vita chokladen grovt. Hacka daimen smått och rör ner allt i smeten.
  8. Häll över smeten i formen med bakplåtspapper och grädda i ugnen ca 30-35 minuter eller tills brownien är fast längs med kanterna men lös i mitten.
  9. Låt kakan svalna i ca 15 minuter och ställ sedan in i kylen ca 2 timmar.