Etiketter

, , , , ,

Fredag, fredag, fredag..så var det åter igen fredag! 🙂 Den här veckan har gått så otroligt snabbt..säkert eftersom jag har haft en lite kortare arbetsvecka tack vare min London-tripp som slutade på måndag.

Till fredagskaffe här på jobb har jag denna gång valt att bjuda på äppelmazariner. Vårt äppelträd på gården är fullt med mogna söta och goda äppel och det vill jag dra nytta av. Jag har en gång bakat blåbärsmazariner som blev hur goda som helst så nu tänkte jag testa med att fylla dem med en äppelblandning. För att det inte skall bli för tråkigt (för mig) så gör jag inte riktigt samma deg som i blåbärsmazarinerna utan ändra på den lite grann.

Glutenfria äppelmazariner

Degen:

  • 2 dl glutenfri mjölmix
  • 75 g smör
  • 1 msk strösocker
  • 1 tsk vatten

Fyllning:

  • 100 g sötmandel, mald
  • 1 dl strösocker
  • 2 krm bakpulver
  • 50 g smör
  • 3 st små äppel
  • 1 tsk kanel
  • 1 st ägg
  • ca 25 g mandelspån
  • ca 10 st aluminiumformar

Garnering:

  • florsocker
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Blanda samman alla ingredienser till degen i en bunke.
  3. Tryck sedan ut degen i aluminiumformarna så att den kommer upp längs kanterna.
  4. Skala och kärna ur äpplena och skär sedan i små tärningar.
  5. Blanda alla ingredienser förutom ägget och mandelspånen till fyllningen till en jämn massa.
  6. Blanda till sist i ägget och rör till en jämn smet.
  7. Fördela fyllningen i formarna och strö över mandelspån
  8. Grädda i ugnen ca 25 minuter.
  9. Låt svalna och pudra sedan florsocker över.
