Etiketter

,

Har spenderat ett otroligt roligt och skönt avslappnat veckoslut i London med finaste Ina. Resan har vi planerat länge men att det blev till London blev bestämt i somras. Ina har ett jobb som tar henne runt i hela världen så därför var det lite oklart var vi skulle träffas och när, så att det skulle passa oss båda bäst.

Så natten till fredag, närmare bestämt klockan 4 på morgonen (gäsp!) satte jag mig i bilen och körde till Vanda flygfält. Trött men förväntansfull och måste också erkännas..lite ängslig. Det här var första gången jag varit borta från mina två små troll så här länge, det längsta är faktiskt bara en natt..så nog var jag lite nervös alltid, mest på hur JAG skulle klara mig utan dem. För det hade ju det bra hemma med pappa, vilket också var bra. Det är inte ofta de får vara bara med sin pappa utan att jag är där och blandar mig i 🙂

Flygresan gick bra och framme vid Heathrow var det bara för mig att fiska upp instruktionerna som Ina skrivit till mig hur jag skulle ta mig till hotellet. Utan problem tog jag mig fram med hjälp av Underground, hittade hotellet (efter lite sökande) och där får jag vet att vi blivit flyttade till ett annat hotell. Då Ina några timmar senare anländer tar vi oss till det andra hotellet, där det visar sig att hotellrummet är mycket mindre än det vi redan betalat för. Men skam den som försöker lura Ina! 🙂 Hur vant som helst ber hon dem (mycket vänligt) om att få ett större rum och vips så har vi flyttat (igen) till ett rum som motsvarar det vi betalat för.

Sedan spenderar vi tre dagar med att bara vandra omkring, njuta av det underbart varma och vackra vädret, åkte en hel massa tunnelbana, titta på det som hör till att titta på då man är i London och främst av allt bara njöt av att få umgås i lugn och ro.

Ina, som varit i London x antal gånger, drog vant omkring med mig i olika delar av London och till olika ställen värda att se; Paddington, Bayswater, Notting Hill, Covent Garden, Piccadilly Circus, Buckingham Palace, Big Ben, Hyde Park… Ja vi såg en del.. Och jag stortrivdes! En sak Ina genast slängde fram att vi måste göra, som är så engelskt det kan bli, var att gå på Afternoontea. Jag googlade (google användes flitigt denna helg, både för viktig och mindre viktig info) var i London man hade chans att få glutenfritt afternoontea och hittade ett hotell dit vi tog oss, Kingsway Hall hette hotellet. Och oj oj oj vad glad jag var att vi gjorde det, det var helt underbart!

En kväll var vi på musikal och tittade på Mamma Mia..förtrollande, underhållande och helt enkelt underbart! Mer kan jag inte säga om det! 🙂

Åt också den bästa sushi jag någonsin smakat på en restaurang som hette Roka. Vi träffade Toni och Susan Virtanen (lärde känna dem då jag bodde i Jakobstad) som bott i London över fem år redan, intressant att få höra om livet i en storstad.. Positivt med Roka var också att jag utan större problem fick förklarat för mig vad som gick att göra glutenfritt och vad som inte passade mig. Glutenfri soja fick jag också, så ett stort plus! Susan har även hon keliaki, kul att inte alltid vara ensam om att behöva vara ”speciell” 🙂

På måndag var det dags att åka hem igen. Trots att det var en superkul helg med massa skratt och långa diskussioner så kändes det härligt att få sätta sig på planet och vet att jag snart skulle få se mina finaste! Borta bra men hemma bäst” 🙂

Så tack Ina för en perfekt helg! Saknar dig redan!

Tack Ina för en perfekt helg!