Taggar

, , , , , ,

..inte bitter alls. Söndagkväll, flickorna har somnat och jag sitter och ser på tredje säsongen av Glee (tack Matte för det!) och äter godsaker som blev över från gårdagen. Igår fyllde nämligen min favoritman år, dvs han jag bor med!🙂 Men efter sång och paket på sängen som ju hör födelsedagar till så tog jag min sportbag och drog iväg till Nystad för att spendera hela dagen i innebandyns tecken. Så födelsedagsbarnet fick umgås med sina två favoritflickor. Mot kvällen kom jag hem och då ville jag bjuda min älskling på något gott eftersom jag inte hade bakat något extra åt honom födelsedagen till ära.

Så då flickorna somnat bjöd jag födelsedagsbarnet på dubbelchokladmousse med kinuskisås och ugnsgratinerade frukter med vitchoklad.. Och oj så gott det var. Efter att jag spelat tre hårda matcher och inte hunnit äta ordentligt under dagen så var detta ett perfekt avslut på kvällen. Chokladmoussen var smältande god med små bitar av choklad i och de varma frukterna med vitchoklad överst var en perfekt kombination med resten av desserten. Moussen kan man lätt variera med att själv bestämma mängden av vit- och mörkchoklad. Skulle jag ha gjort den bara för mig så hade jag nog ökat den mörka chokladmängden ganska ordentligt..🙂 Kinuskisåsen hade jag ”kokat” dagen innan av kondenserad mjölk, enkelt men tar ju en liten stund att koka.

Så om jag skall gå tillbaka till min rubrik så är jag faktiskt inte bitter, trots att Jocki nu sitter i Hartwall Areena i Helsingfors och rockar till Nickelback (faasiken nog skulle jag vilja vara med!) och innan konserten så var han och åt på en restaurang som jag så gärna skulle vilja testa, nämligen Gaijin (en av Tomi Björcks restauranger). Ni som inte vet vem han är kan ju läsa om då vi kockade med honom här!🙂 Fast det var jag som hade bokat bordet till Gaijin, så jag är inte bitter😉 Näe men helt allvarligt så unnar jag Jocki detta till 100% och eftersom jag själv ligger här och känner mig som att jag blivit överkörd av en buss så måste jag erkänna att soffan absolut är det bästa stället jag kan tänka mig att vara nu..i soffan, framför Glee med en supergod chokladmousse och lite tjinuskisås till..mmm. Och vetskapen om att det snart nalkas innebandy igen eftersom vi är vidare i Suomen Cup är också en tröst! Trevlig söndagkväll!

Dubbelchokladmousse med ugnsgratinerade frukter och vitchoklad

Kinuskisås:

  • 1 burk sötad kondenserad mjölk

Chokladmousse:

  • 2 dl grädde
  • 150 gram vitchoklad
  • 50 gram mörk choklad
  • 1 äggula
  • 100 gram kvarg
  • ½ tsk vaniljsocker (valfritt)

Ugnsgratinerade frukter:

  • 1 banan
  • 2 kiwin
  • 250 gram jordgubbar
  • ½ lime, saften
  • 50 gram vitchoklad
  1. Koka konservburken med den kondenserade mjölken i 3½-4 timmar. Se till att burken är täckt med vatten hela tiden annars kan den explodera.
  2. Vispa grädden till chokladmoussen.
  3. Smält den vita och den mörka chokladen i vattenbad i en plastbunke.
  4. Då chokladen smält ta av bunken från vattenbadet och rör i äggulan mycket snabbt. Chokladen stelnar snabbt av gulan så det gäller att röra snabbt och ganska kraftigt.
  5. Vispa ner kvargen i grädden och eventuellt också vaniljsockret.
  6. Vispa tillsist ner den smälta chokladmassan.
  7. Ställ chokladmoussen i kylskåpet så länge som möjligt, gärna ett par timmar om du har tid.
  8. Sätt ugnen på 200°C.
  9. Skär frukterna i mindre bitar och lägg dem i en ugnssäker form.
  10. Pressa limesaften över.
  11. Riv den vita chokladen över frukterna och grädda i ugnen ca 10 minuter. Eller tills den vita chokldaden fått lite färg.
  12. Servera chokladmousse, kinuksisås och varma frukter och njuuut!