Etiketter

, , , , , , , ,

Mixade ihop en supergod och enkel pesto här i dagarna. Hade köpt hem en färdig grillad kyckling, och då jag hittade både basilika och pinjenötter hemma så bestämde jag mig för att hålla det enkelt och göra en pesto. Och trots att denna middag var snabblagad så var den så otroligt god så att jag tänkte föräta mig.. Blandade bara ihop peston med lite spagetti, skar kycklingköttet i skivor och vips hade vi en festmåltid en helt vanlig vardag! 🙂

Pesto på basilika

  • 1 kruka basilika
  • ca 1 dl pinjenötter
  • 1 liten vitlöksklyfta
  • ¾ dl riven parmesanost
  • 1 dl olivolja
  • ev. lite salt
  1. Använd gärna mortel, men har du ingen så använd då en mixer.
  2. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna. Håll noga koll för de bränns snabbt då de börjar få färg.
  3. Mortla/mixa basilikan och pinjenötterna till en massa.
  4. Riv eller pressa i vitlöken och häll med parmesanosten, fortsätt att mixa till en slät massa.
  5. Häll i olivoljan lite i taget och fortsätt mixa/mortla.
  6. OM du vill så salta lite, annars är peston klar för servering.
  7. Serveringsförslag: Blanda peston med nykokt pasta eller spagetti och ät tillsammans med t.ex. kyckling.