Etiketter

, , , , ,

Ni som följer med här på bloggen har kanske märkt att det inte kom in någon fredagsbulle denna vecka..nej jag har inte glömt bort det men jag har varit ensam på kontoret både torsdag och fredag så jag tyckte det kändes onödigt att baka för mig själv. Detta tyckte jag alltså ända fram till idag då suget att få baka något (läs äta) blev för stort.

Har haft dille på brownies den senaste tiden och det var vad jag bakade idag också. Experimenterade lite och slutresultatet blev riktigt bra. Valde att smaksätta med saltade jordnötter denna och och det var en lyckad kombination. Men jag måste nog säga att favoritbrownien nog hittills faktiskt har varit fredagsbullen för ett par veckor sedan, (hittar ni här), så nu försöker jag komponera recept som slår den brownien..Skam den som anser sig ha hittat ett fulländat recept..det går alltid att förbättra 🙂

Så nu är fedags pop cornen poppade och ätna, flickorna i säng och jag njuter av tystnaden som igen en kväll lagt sig över huset. Nu skall jag hugga in på en (läs åtminstone två) brownies med ett glas kall mjölk till tror jag bestämt..och Jocki är borta så då blir det Glee säsong 3 för hela slanten! 🙂 Skön fredagkväll alla!

Glutenfri brownie med salta jordnötter

  • 130 gram smör
  • 3 dl socker
  • 3 ägg
  • 120 gram mörk choklad
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 2 dl glutenfri mjölmix
  • 2½ msk kakao
  • ½tsk bakpulver
  • 100 gram (ca 2 dl) salta jornötter
  1. Sätt ugnen på 180°C.
  2. Tärna smöret och vispa det mjukt.
  3. Tillsätt sockret och fortsätt vispa så att smöret och sockret blandas ordentligt.
  4. Vispa i ett ägg i taget.
  5. Smält den mörka chokladen.
  6. Blanda mjöl, vaniljsocker, kakao och bakpulver i en bunke och sikta sedan ner det i äggsmeten. Blanda väl.
  7. Häll den smälta chokladen i smeten och rör om ordentligt.
  8. Blanda tillsist i jordnötterna.
  9. Klä en form med bakplåtspapper. Använde själv Ikeas Drömmar med måtten 37×25, den är toppen då man behöver måtten av ca ½ plåt!
  10. Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen ca 25-30 minuter.
  11. Låt svalna nästan helt innan du skär upp i rutor.

