Etiketter

, , , ,

Citronmarängpaj har jag faktiskt aldrig varken ätit eller lagat innan idag, varför det inte blivit av vet jag inte men nu kan jag bocka av det från min ”to-do list” 🙂 Vad jag alltid funderat över och ännu inte helt har på klart är hur den perfekta marängen skall vara i en sådan här paj. Själv är jag inte helt stormförtjust i maräng som är så här krämig och mjuk, gillar mina maränger då de är frasiga på utsidan med en lite småseg mitt. Men i kombination med den småsyrliga citronfyllningen och det goda pajbottnet så var det inte alls så tokigt med en mjuk maräng.

Innan jag bakade denna paj surfade jag omkring på lite olika sidor för att samla på mig lite olika recept (detta gör jag oftast då jag provar något nytt, för att sedan kunna sammanställa recepten till ett nytt recept). Det fanns en massa alternativ för mjuka maränger men även några recept där marängen beskrevs som frasig och seg.. Men jag valde att göra en maräng med mjuk mitt eftersom jag innerst inne tror att den riktigt riktiga ”Lemon maringue pie” har en mjuk maräng och inte en frasig. Vad har ni andra för åsikter och erfarenheter kring detta? Nästa gång skall jag kanske ta och prova mig på att göra en mer frasig marängtopp.

Så denna fredag får vi på jobbet njuta av en Citronmarängpaj ala Mia, välkomna in om ni har vägarna förbi! 🙂

Ps. Använde själv 4 äggvitor till marängen men har i receptet skrivit 3 st för att jag tyckte att det blev lite för mycket med fyra. (Använde en form med diametern 26 cm). Koka också citronkrämen så att den verkligen blir riktigt tjock då du kokar upp den med maizenan, annars blir den för lös. Då pajen är färdig får den inte täckas över, då ”svettas” marängen och krymper ihop..tro mig jag vet, lärde mig det den hårda vägen så att säga! 😉 och ursäkta bilderna, de är tagna på kvällen med dåligt ljus.

Citronmarängpaj

Pajbotten:

  • 150 gram smör
  • ca 5-5½ dl glutenfri mjölmix
  • ½ dl florsocker
  • 1 ägg
  • ½ msk vatten

Lemon curd:

  • 3 st citroner
  • ca 1 dl vatten
  • 1½ dl strösocker
  • 75 g smör
  • 3 msk maizena
  • 3 st äggulor (spara vitorna till marängen)
  • 1ägg (använd av detta ägg så du penslar bottnet)

Maräng:

  • 3 äggvitor
  • 2 dl socker
  • ½ tsk citronsaft
  1. Nyp ihop smör, glutenfritt mjöl och florsocker, knåda inte.
  2. Tillsätt ägg och vatten och blanda till en jämn deg, men undvik att knåda allt för mycket.
  3. Smörja en form med löstagbar kant och tryck ut pajdegen i formen. (bild 1)
  4. Ställ formen med pajbottnet i kylskåpet 20-30 minuter.
  5. Sätt ugnen på 175°C
  6. Täck kanterna på pajskalet med aluminiumfolie för att de inte skall sjunka ihop. (bild 2)
  7. Förgrädda pajskalet ca 15 minuter.
  8. Pressa i citronsaften från alla citroner i en kastrull.
  9. Tillsätt hälften av vattnet, blanda ut maizenan med andra hälften.
  10. Vispa ner socker och maizena som du blandat ut med vattnet och låt krämen småkoka under omrörning tills den tjocknar.
  11. Ta av från värmen och blanda i smör .
  12. Vispa ihop tre äggulor och ett helt ägg och vispa ner det i den varma citronkrämen.
  13. Sätt kastrullen tillbaka på plattan. Nu får citronkrämen inte koka, men värm den tills den tjocknar under ständig omrörning.
  14. Pensla bottnet tunt med ägg och häll citronkrämen i pajskalet.
  15. Sänk ugnsvärmen till 150°C.
  16. Vispa äggvitor tills de börjat hårdna och tillsätt sedan sockret i omgångar.
  17. Vispa i citronsaften och vispa tills du kan bilda toppar i marängen med visparna.
  18. Spritsa eller bred ut marängen över citronfyllningen och ställ in i ugnen.
  19. Grädda tills marängen har fått lite färg, ca 15-20 minuter.
  20. Låt pajen svalna helt innan du serverar den.

