Taggar

, , , , , ,

Då Glutenfria Muminmamman fyllde ett år passade jag på att lyxa till det och bjöd på trerättersmiddag. Till förrätt blev det ugnsgratinerad hummer. Hummer är faktiskt något som jag aldrig tillrätt tidigare, och inte heller smakat för den delen.. Men oj så gott det var. Är ingen riktig vän av kräftor så jag var faktiskt lite skeptisk till hummer men nog ångrar jag att jag inte smakat på det tidigare! Verkligen gott. Och detta recept är mycket enkelt att göra, tar i och för sig en liten stund att koka men det är det helt klart värt! Detta lagade jag till varmrätten och efterrätt.

Ugnsgratinerad hummer (2 pers)

  • 1 kokt hummer
  • 1 dl grädde
  • 1 dl vitt vin
  • ¼ fiskbuljontärning
  • ½ tsk senap
  • ca 50 gram champinjoner
  • 1 vitlöksklyfta
  • smör till stekning
  • riven ost till garnering (gärna någon med stark smak)
  1. Koka upp grädde, vittvin, senap och buljongtärning i en kastrull.
  2. Låt småkoka tills såsen tjocknar, det tar ca 35-40 minuter.
  3. Sätt ugnen på 225°C.
  4. Hacka champinjonerna smått, hacka eller riv vitlöken.
  5. Stek svamp och vitlök i smör en liten stund.
  6. Blanda svampen och vitlöken med vitvinssåsen då den är klar.
  7. Dela hummern på längden och skrapa ur köttet, ta även köttet från klorna. Behåll skalhalvorna hela.
  8. Hacka hummerköttet till mindre bitar och blanda även det med i vitvinssåsen.
  9. Fyll hummerskalen med såsen och garnera med riven ost.
  10. Placera hummern i en ugnsfast form och grädda i övre delen av ugnen ca 10 minuter, eller tills osten fått fin färg.
  11. Servera kallt bubbel eller vittvin till. FESTLIGT och GOTT!