Etiketter

, , , , ,

Denna gång blir fredagsbullen en klassiker, som jag faktiskt inte vet när jag senast skulle ha bakat. Tror att det var då jag väntade Meja, som nu blir 1½ år. Till saken hör att vi i vår familj inte bjuder på drömtårta eller rulltårta väldigt ofta och orsaken är mycket enkel.

Min syster Jenny berättade för några år sedan att de på hennes jobb har som tradition att då någon är gravid så bjuder den på rulltårta. Så den som väntade behövde bara ställa fram en rulltårta på kaffebordet med en lapp där det stod vem som denna gång bjöd på dopp till kaffet och så visste hela avdelningen det, enkelt och roligt!

Det här var något som jag tyckte var så otroligt kul så då jag blev gravid med Tilde (som idag är nästan 3½år) ville jag också bjuda någon på rulltårta..men det var ju inte så kul att bjuda någon som inte visste vad det betydde att just jag bjöd just då på ett sådant bakverk. Så jag hade Jennys sambo Uffe att köpa hem en rulltårta. Han ställde den på köksbordet hemma hos dem med en lapp där det stod något i stil med ”Hoppas det smakar. -Mia och Jocki”. Så då min syster kom hem från jobbet hade hon en lite överraskning som väntade på köksbordet och effekten var just så härlig som jag hade hoppats på 🙂 !

Men nu bjuder jag på rulltårta utan att ha någon bulle i ugnen så att säga. Och eftersom ingen på mitt jobb vet om ”historien med rulltårtan” på kaffebordet så borde det inte vara någon risk för att det blir pinsamt.. Och är det trots allt någon som på jobb kommer och gratulerar mig så kan jag skälla lite på honom/henne..för det betyder att hon eller han inte läser bloggen!! 😉

Så här kommer receptet till en supergod drömtårta med smörfyllning..utan baktankar eller dolda budskap!!

Drömtårta med smörfyllning

Botten:

  • 3 ägg
  • 1½ dl socker
  • ¾ dl potatismjöl
  • 2 msk kakao
  • 1 tsk bakpulver

Smörkräm:

  • 150 gram smör
  • 2½ dl florsocker
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 äggula
  • ca 1 tsk citronsaft
  1. Sätt ugnen på 250°C.
  2. Vispa ägg och socker pösigt.
  3. Blanda mjöl, siktad kakao och bakpulver och vänd ner blandningen i äggsmeten.
  4. Bred ut smeten på en bakplåtspappersklädd långpanna, 30 x 40 cm. 
  5. Grädda mitt i ugnen i ca 5 minuter.
  6. Stjälp upp kakan på sockrat bakplåtspapper och dra bort papperet som kakan gräddats på. Låt den kallna.
  7. Smörkräm: Rör smör och florsocker poröst till fyllningen.
  8. Tillsätt vaniljsocker och rör ner äggulan och citronsaften.
  9. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop den.
  10. Låt drömtårtan ligga kallt en stund innan den ska skäras.