Etiketter

, , , ,

Jag tycker det är så kul då ni läsare ger förslag på vad ni vill ha mera av och via Glutenfria Muminmammans facebooksida så har Ann-Marie frågat efter recept på goda småbröd. Så här Ann-Marie har du mycket enkla men ack så goda glutenfria chokladsnittar. Det är bokstavligen bara att röra ihop, platta ut och in i ugnen. Snabba att laga men så har de även en tendens att gå åt ganska snabbt. Här hos oss var de inte långlivade..tog 1½ dag så var allt slut. Jag lagade visserligen halv sats eftersom jag inte ville föräta mig 🙂 Jag hade slut på sodan och använde bakpulver istället och det blev bra det också.

Så har ni önskemål på vad ni vill att jag skall lägg upp för recept här på bloggen så är ni välkomna att höra av er! 🙂

Till dig Ann-Marie (eller rättare sagt till Ann-Maries man 🙂 ) :

Enkla chokladsnittar (45-50st)

  • 200 gram smör
  • 1½ dl socker
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1½ msk sirap
  • 2 msk kakao
  • 2 tsk soda (bikarbonat)
  • 5½ dl glutenfri mjölmix
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Blanda ihop alla ingredienser till en deg och låt vila svalt ca 30 minuter.
  3. Dela degen i 4 delar och forma varje del till en lång längd.
  4. Lägg längderna på bakplåtspappersklädda plåtar, två längder per plåt.
  5. Platt till längderna och strö på pärlsocker.
  6. Grädda i ugnen ca 15 minuter.
  7. Skär längderna i snittar och eventuellt även på längden medan de ännu är varma.

