Taggar

, , , , , ,

Den här fredagsbullen är så otroligt mäktig att små bitar rekommenderas! Men den är också så otroligt god så att man kommer på sig själv med att ta små bitar, men flera stycken🙂 . Pajen behöver inte baka i ugnen men den behöver stå i kylskåpet gärna någon timme innan servering.

Jag fick besök ikväll så därför hade jag lite mera press på mig gällande fredagsbullen. Annica, min kompis från studietiden, hade vägarna förbi med sin man André (så där passligt på torsdag då fredagsbullen bakas) och de hade anmält sig frivilliga att testa på fredagsbullen. Så nu var det några fler provsmakare att tillfredsställa.

Denna paj tyckte jag skulle passa bra eftersom den är så pass mäktig och därför också räcker till flera. Jag valde att laga en glasyr överst med apelsinsmak för att göra den lite fräschare så att den inte bara smakade sött. Och apelsinen gjorde sig rätt till denna paj. Jag använde samma glasyrrecept som jag använt till denna paj.

Så här har ni en mäktig men ack så god chokladpaj med kola- och apelsinsmak att hugga tänderna i:

Mäktig chokladkolapaj med apelsin

Pajskal

  • 200 gram glutenfria digestivekex
  • 75 gram smör

Mörk chokladkola:

  • 1½ dl vispgrädde
  • 1½ dl socker
  • 1 dl mörk sirap
  • 2 msk kako
  • ½ tsk ättiksprit, 12%
  • 50 gram smör

Vit chokladkola:

  • 1½ dl vispgrädde
  • 1½ dl socker
  • 1 dl ljus sirap
  • 100 gram vit choklad
  • ½ tsk ättiksprit, 12%
  • 50 gram smör

Apelsinglasyr:

  • 10 gram smör
  • ½ dl grädde
  • 100 gram Marabous apelsinkrokantchoklad
  1. Pajskal: Mixa kexen till smulor.
  2. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna.
  3. Tryck ut massan i en vanlig pajform eller en form med löstagbart botten, ca 24 cm i diameter, och ställ kallt
  4. Mörk chokladkola: Blanda grädde, socker, sirap och kakao i en kastrull och koka upp.
  5. Koka ca 10 minuter, tills massan är 120°C.
  6. Dra kastrullen från värmen och rör i ättikssprit och smör.
  7. Häll upp chokladkolan i pajskalet och ställ kallt.
  8. Vitchokladkola: Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull.
  9. Koka upp i ca 10 minuter tills massan är 120°C.
  10. Hacka under tiden den vita chokladen.
  11. Dra kastrullen från värmen och rör i den hackade chokladen, ättiksprit och smör.
  12. Häll genast över den mörka chokladkolan och ställ kallt.
  13. Glasyr: Sjud upp grädde och smör i en kastrull.
  14. Då smöret smält, bryt chokladen i mindre bitar och rör ner den i gräddsmöret.
  15. Ta kastrullen från värmen och rör tills all choklad smält.
  16. Låt glasyren svalna en aning och häll den sedan över den vita chokladkolan.
  17. Ställ kallt gärna några timmar innan servering.