Taggar

, , , , , , ,

Hittade ett härligt recept i min nya favorittidning ”Hemlagat” på en chokladkaka med kolasås. Eftersom vi skulle och hälsa på till goda vänner i Pargas och Tilde gick an med att hon absolut ville baka något med choklad så bestämde jag mig för att testa detta recept. Och tur var ju det, för oj så god kakan var. Enligt receptet skulle det vara filmjölk i kakan men eftersom jag inte riktigt har kommit underfund med vad vi skulle ha här i Finland som motsvarar filmjölken så använde jag naturell yoghurt. Vanligtvis brukar jag i t.ex. bröd ersätta filmjölk med Piimä men i kakan så tyckte jag att yoghurt passade bättre.

Kakan blev så otroligt saftig och god och med söt kolasås till så var den helt oemotståndlig. Vi bakade den dagen innan så den fick stå och dra sig över natten och nästan så att den blev ännu godare då. Så både kaka och kinuskisås går med fördela att göra dagen innan..men den bir hur bra som helst även om du lagar samma dag.

Saftig chokladkaka

Kaka:

  • 200 gram smör
  • 3 ägg
  • 4 dl socker
  • 4 dl glutenfri mjölmix
  • 1 dl kakao
  • 1½ tsk bakpulver
  • 2 dl naturell yoghurt

Kolasås:

  • 50 gram smör
  • 1½ dl farinsocker
  • 1 msk vatten
  • 1 dl grädde

Garnering: hallon eller andra lite syrliga bär

  1. Sätt ugnen på 170°C.
  2. Kakan: Smält smöret och låt det svalna något.
  3. Vispa ihop ägg och socker pösigt.
  4. Blanda det glutenfria mjölet, kakaon och bakpulvret i en bunke.
  5. Rör försiktigt ner mjölet tillsammans med smöret och yoghurten i äggvispet.
  6. Smörj och bröa en sockerkaksform (ca 2l).
  7. Häll kaksmeten i formen och grädda på mittersta falsen i 60-70 minuter. Känn med en sticka så att den säkert är klar.
  8. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna helt i formen innan du stjälper upp den på ett fat.
  9. Kolasåsen: Värm upp socker, smör och vatten i en kastrull.
  10. Tillsätt grädden och låt småkoka ca 10 minuter, rör om då och då.
  11. Häll såsen i t.ex. en skål och ställ kallt. Då du skall servera såsen kan du värma den i micron en liten stund så blir den lättare att hälla på kakan.
  12. Servera den saftiga kakan med kola/kinuskisås och t.ex. hallon och björnbär.