Så var det dags igen för en liten uppdatering från värmen..för varmt är det. För ett par dagar sedan såg vi första gången en termometer som visade +38°..i skuggan! Underbart! 🙂

För någon dag sedan styrde vi moppen mot Ban Phe och ett akvarium som ligger i utkanten av stan. Efter ett extra varv i staden så var vi tvungna att be om vägbeskrivning, sedan var det inga problem att hitta rätt. Själva akvariet var fräscht och fiskarna såg ut att må bra, rent och fint hade de det..om än lite små akvarier att simma runt i för vissa av fiskarna. Fast jag tror att det nog var jag och Jocki som var mera imponerade och intresserade av vissa fiskar..Tilde ville helst rusa igenom allt och Meja försökte göra allt för att få röra fiskarna. Men det var en riktigt kul utfärd. På vägen hem såg vi ett skylt där det stod Ban Phe Supermarket och dit åkte vi för att köpa glass. Jag trodde först att det skulle vara en supermarket i form av en matbutik i stil med de där hemma men detta var mera som en marknad för torkad fisk, olika små prylar, frukt och annan mat. Intressant att gå och titta trots att jag nog måste erkänna att den torkade fisken som hängde över allt inte lockade mig till något köp. Men flickorna fick glass så de var nöjda 🙂 Och så såg jag i en skvallertidning som jag hittade i huset att självaste kung Karl-Gustaf och drottning Silvia varit på samma marknad, alltså WOW 😉

En ny restaurang har vi hunnit med som är värd att nämna. En bit in mot Ban Phe ligger en restaurang som heter Wangborn, riktigt intill vägen. Vi har sett den då vi åkt förbi där några gånger men det har inte sett ut som något speciellt. Men vi bestämde oss i alla fall för att prova eftersom vi blivit rekommenderade den. Och tur var ju det. Mycktet trevlig service, fräscht och otroligt god mat. Till och med Tilde åt med god aptit då hon fick kyckling på spett..Meja har jag börjat ge upp hoppet med vid det här laget, några pommes frites åt hon och lite vofflor..hon äter lika lite ännu bara, men hon är glad och nöjde ändå så vi tar ingen stress..förhoppningsvis börjar hon äta igen då vi kommer hem och hon får mammas mat.

Vi åkte in till Ban Phe i lördags för att handla lite och det var intressant att se hur lokalbefolkningen lever upp en lördag. Vägen till Ban Phe går längs med stranden och den brukar annars vara ganska folktom. Men på lördagen hade många hittat till stranden, folk hade pic-nic längsmed strandvägen och såg ut att ta ut allt av den lediga dagen. Kul att åka med moppen då man ser så mycket mer än med bil..vi åker mellan 30 och 40km/h så man hinner se en hel del 🙂

Farsdag är firad med lite massage åt far på närmaste spa..dum som jag var så hade jag inte tagit med något glutenfritt mjöl så det blev inte någon hembakad kaka, men vi hittade med Tilde en minitårta i en butik med ett Musse-motiv på så den köpte vi till honom. Annars så går dagarna i samma tempo som tidigare. Vi hänger vid poolen..Tilde har blivit en riktig hejare på att simma (med sina flytkuddar) och till och med Meja har börjat tycka om att hoppa lite i vattnet, men hon föredrar nog ännu att sitta och plocka med sina figurer. Och så länge trotset håller sig på avstånd så leker flickorna fint tillsammans..härligt att se på! Mindre härligt då Tilde kämpar med sitt humör och allt och alla som kommer i hennes väg får sig en riktig utskällning 😉

Vaknade inatt av det värsta åskväder jag varit med om..är förvånad över att båda flickorna sovit natten igenom för det åskade och blixtrade så att både jag och Jocki vaknade..vid ett tillfälle trodde jag att blixten slog ner i något träd riktigt intill oss men det lät nog värre än vad det var..Så denna morgon är den första sedan vi kom hit som är mulen..det har till och med regnat lite från och till..och vet ni, efter 14 dagar med hetta och solsken så känns det ganska skönt med lite regn. Men det räcker bra med en dag..sen vill vi nog ha sol igen. Åker kanske in till Rayong idag om vädret inte blir bättre.

Och så lite bilder:

