Etiketter

, , , , ,

Så var vi hemma igen och efter en vecka så börjar jag äntligen känna mig som mig själv igen. Hela familjen har varit trött efter resan och mörkret i detta land har även gjort sitt. Men som tur är så har det kommit lite snö nu i alla fall så lite ljusare har det allt blivit!

Då vi var borta ”firades” kladdkakans dag. Eftersom vi var bortbjudna för att fira Lillajul så passade jag på att baka en kladdkaka med inspiration från julen. Till den vispade jag ihop grädde som jag smaksatte med farinsocker och ingefära. Gott, gott gott 🙂 Grundreceptet för kladdkakan har en av deltagarna från Masterchef Finland 2012 använt sig av och domarna gillade det så jag var tvungen att prova, och gott var det verkligen.

Pepparkakskladdkaka med ingefärsgrädde

Kladdkaka med smak av pepparkaka, ingefärsgrädde, glutenfri

  • 260 g mörk choklad
  • 3 äggulor
  • 3 äggvitor
  • 2 dl socker
  • 100 g smör
  • ¼tsk kanel
  • ¼-½ tsk nejlika
  • ¼ tsk kardemumma
  • Smör och glutenfria skorpsmulor till formen
  • 2 dl grädde
  • ca 1 msk kvarg
  • ¼-½ tsk nejlika
  • ½-1 msk farinsocker
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Smält den mörka chokladen och smöret i en kastrull och låt svalna.
  3. Vispa äggulor och socker till ett fast skum.
  4. Vispa äggvitorna till ett hårt skum
  5. Smörj och bröa en form med löstagbar kant (ca 24-26cm)
  6. Blanda kryddorna i den smälta chokladen.
  7. Vispa den avsvalnade chokladen med äggulevispet.
  8. Vänd ner äggvitorna i chokladsmeten (om den är mycket tjock så går det också att vispa ner lite vita och sedan försiktigt vända ner resten, märkte jag 😉 )
  9. Häll smeten i den smorda formen och grädda i ugnen i 20 minuter.
  10. Låt kakan svalna ordentligt.
  11. Vispa grädden och vispa mot slutet ner kvargen.
  12. Blanda i farinsocker och ingefära efter smak.
  13. Vill du så kan du spritsa grädde på kakan som dekoration och strö på lite strössel, men du kan även servera grädden skilt.