Etiketter

, , , , ,

Helt ljuvliga mintsmakande tryfflar täckta med söt vitchoklad. Jag var tvungen att göra halva satsen eftersom mitt förråd av vitchoklad minskat under natten. Jag försöker med jämna mellanrum att byta gömställe för att det inte skall tömmas så snabbt men jag lyckas ganska dåligt med att gömma det bra..men jag tror nog att Jocki nästan ångrade att han varit och nallat av vitchokladen och att det blev så några tryfflar. Blir nog att göra en sats till innan jul har jag på känn. Dessa tryfflar har en enorm åtgång och är så där lagom söta med en frisk smak av mariannegodiset. Jag använde mig av färdigkrossade marianne som finns att köpa i matbutikerna.

Mariannekross

Jag tror att jag borde ha smält smeten lite mera eftersom det fortfarande fanns bitar kvar av godiset, det gjorde egentligen inget men det skulle också ha varit gott utan bitar.

Mariannetryfflar, ca 40st

mariannetryffel, glutenfri

  • 1 dl grädde
  • 150 gram krossade marianne eller ca 30 st mariannekarameller
  • 250 gram mörkchoklad
  • ca 200 gram vitchoklad
  1. Om du använder dig av mariannekarameller, krossa dem riktigt fin i en mixer eller i en mortel.
  2. Hacka den mörka chokladen i mindre bitar.
  3. Värm grädden i en kastrull.
  4. Rör ner mariannekrosset i grädden och rör tills det smält.
  5. Ta grädden från värmen och rör ner den mörka chokladen, rör tills chokladen smält.
  6. Låt blandningen stå och stelna i kylen ca 1 timme.
  7. Smält den vita chokladen.
  8. Forma mintchokladmassan till bollar och doppa dem i vitchoklad. Placera på bakplåtspapper eller galler för att torka. Förvara i kylskåp.

