Etiketter

, , , , , , ,

Då vi var små var Wienernougat en av min mammas favoritgodis. Alltid då vi rest över till Sverige var det en ask med denna choklad som hon köpte med sig hem, för då kunde man inte köpa dem i butiken utan endast på Sverigebåtarna 🙂 (så tror jag att det var i alla fall! 🙂 ) Nu snubblade jag över ett recept på hemlagad Wienernougat och tänkte att jag måste prova på att laga det, har inte själv varit så förtjust i chokladen..då jag var mindre tyckte jag inte om mandelflarnen som var i och på äldre dagar så tycker jag bara att chokladen är för söt. Men den hemlagade varianten är faktiskt (inte så förvånande dock) mycket godare än den köpta. Godiset blev inte lika sött och mandelflarnen tycker jag numera om 🙂

Här är det enkla receptet på hemlagad wienernougat, receptet hittade jag på tasteline.com:s hemsidor men eftersom jag inte hade så mycket mörkchoklad hemma så la jag också i lite mjölkchoklad..men det det gör man hur man vill.

Wienernougat

hemlagad wienernougat, glutenfri

  • 250 gram nougat
  • 100 gram mörkchoklad
  • 50 gram mjölkchoklad
  • 100 gram mandelflarnen
  1. Rosta mandelflarnen i en het, torr stekpanna i omgångar. Häll flarnen i en skål och ställ till sidan.
  2. Dela och smält nougaten i vattenbad.
  3. Hacka chokladen fint och rör ned den i den smälta nougaten. Rör tills chokladen smält.
  4. Vänd försiktigt i mandelflarnen.
  5. Klä t.ex. en avlång brödform med bakplåtspapper och häll massan i formen.
  6. Ställ i kylskåpet och låt stelna helt.
  7. Skär sedan i mindre bitar och njut.
  8. Förvara i kylskåpet.

wienernougat, glutenfri

