Etiketter

, , , , , , , ,

Ja alltså..choklad ÖVERdos är verkligen att beskriva mitt veckoslut i mildaste grad. Hade bakat dessa chokladrutor till ett jobbevenemang, som jag sedan var tungen att ställa in..till den påföljden att jag nu nästan helt på egen hand tryckt i mig en hel plåt med chokladrutor. Men vad gör man..jag hade frusit ner alla rutor, i god tro om att de nog skulle hållas där. Men tro det eller ej så ropde de trots det lika högt inifrån frysen och jag var ju inte sen med att svara 🙂

Så baka dessa..men var medveten om att du inte kan sluta äta då du börjat! Jag hade ännu till gjort det misstaget att jag skurit rutorna i ganska små bitar..vilket bara bidrog till att jag åt ännu fler..för de var ju SÅ små 🙂 Men gott var det! Tur så var det jobbdag idag så att jag kunde ta med mig de få stackars rutor som blivit kvar och bjuda till arbetskompisarna 🙂

Lyxiga chokladrutor med trippelchoklad

Glutenfria chokladrutor med glasyr

Chokladbotten:

  • 3 dl socker
  • 60 gram (ca 1 dl) mörkt muscovadsocker
  • 4 ägg
  • 200 gram smör
  • ½ dl mjölk
  • 4½ dl ljus glutenfri mjölblandning (använde Mixwell)
  • 1 dl kakaopulver
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljextract eller 2 tsk vaniljsocker
  • 100 gram vit choklad
  • 100 gram mörk choklad

Färskostkrämen:

  • 60 gram smör
  • 200 gram philadelpihiaost
  • 4-5 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker

Chokladglasyren:

  • 2 dl grädde
  • 160 gram Marabou minkrokant
  • ca 40 gram mörk choklad med mint
  • (eller bara 200 gram Marabou mintkrokant)
  • 1 msk smör

Garnering: ca 30 gram vitchoklad

  1. Lägg ugnen på 175°C.
  2. Smält smöret och låt svalna.
  3. Blanda mjöl, bakpulver och sikta i kakaopulvret (och om du använder dig av vaniljsockret). Blanda väl.
  4. Vispa socker och muskovadsocker med äggen till en pösig smet.
  5. Vänd ner det smälta smöret, vaniljextractet och mjölblandningen så att smeten blir riktigt jämn.
  6. Hacka den vita och mörka chokladen i små bitar och blanda ner i smeten.
  7. Klä en långpanna med bakplåtspapper och bred ut smeten jämnt.
  8. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter. Håll noga koll så att du inte bränner. Känn med en sticka att bottnet är klart.
  9. Ta ut och låt svalna helt.
  10. Gör chokladglasyren: Hacka chokladen i mindre bitar.
  11. Häll grädden i en kastrull och värm upp den.
  12. Lägg chokladen i grädden och rör tills den smält.
  13. Ta kastrullen från värmen och rör i smöret.
  14. Ställ i kylskåpet för att kallna och stelna och rör om då och då.
  15. Färskostkrämen: Vispa eller rör smöret mjukt.
  16. Vispa ner philadelphiaosten så att alla klumpar försvinner.
  17. Blanda i florsockret och vaniljsockret. Tillsätt florsocker så att krämen inte är för lös.
  18. Bred ut färskostkrämen jämnt över chokladbottnet. Ställ kallt en stund.
  19. Bred sedan ut chokladglasyren över färskostkrämen och ställ kallt igen.
  20. Skär i rutor. Smält lite vitchoklad och garnera rutorna med vitchoklad.
  21. Går bra att frysa ner.

chokladrutor, glutenfrigodaste chokladrutorna