Chokladkakor..eller chokladkex som jag själv vill kalla dem bakade jag igår för att vi på jobb skulle ha något sött och gott efter maten. I Finland pratar vi om kex då vi söta kakor och småbröd..jag har fått för mig att man i Sverige mera pratar om kex som saltakex..men jag kan ha fel. Men i och för sig så bled de här kexen lite mjuka för att kallas kex och därför kanske skulle passa bättre att heta kakor?!?..

Hur som helst så bakade jag i allafall dessa chokladkex och för att lyxa till dem lite så hackade jag lite vit- och mörkchoklad och blandade i smeten..gott gott gott! 🙂 Jag valde också att använda brunt muscovadsocker men vill man så går det också bra att bara använda vanligt strösocker.

Så nu har vi burken fylld på jobb igen att ta ifrån då sötsuget sätter in..vilket det konstigt nog ofta gör så där lagom efter maten..och på eftermiddagen..och *hosthost* även på morgonen! 🙂

Försvinnande goda chokladkex (ca 45st)

Glutenfria chokladkakaor

  • 225 gram smör (gärna rumsvarmt)
  • 1 dl strösocker
  • 2 dl mörkt muscovadsocker
  • 2 ägg
  • 6-7 dl glutenfritt ljust mjöl (använde MixWells)
  • 5 msk kakaopulver
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1½ tsk vaniljsocker
  • 100 gram vitchoklad
  • 50 gram mörkchoklad
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Rör smör och socker krämigt. Det är lättare om du först blandar i strösockret och sedan muscovadsockret när smöret redan är ordentligt mjukt.
  3. Rör ner äggen till en jämn smet.
  4. Hacka chokladen och blanda med äggsmeten.
  5. Blanda alla de torra ingredienserna och sikta ner i äggsmeten.
  6. Blanda snabbt ihop till en jämn smet.
  7. Forma små bollar av smeten med hjälp av t.ex. två matskedar och lägg chokladbollarna på en plåt med bakplåtspapper.
  8. Doppa fingrarna i lite glutenfritt mjöl och platta till bollarna något.
  9. Grädda kakorna i ugnen ca 10 minuter.
  10. Låt dem svalna en stund innan du lossar dem från plåten.