Etiketter

, , , , , , , , ,

Idén till den här salsan fick jag då jag en kväll såg på ett program från USA om matbilar. Alltså mobila restauranger. Det om något var ett inspirerande program. Alltså driftiga människor som serverar all världens mat från en bil.. Vilken dröm 🙂 Kräver bara att det finns en viss folkmängd för att något sådant skall fungera..och i USA finns det ju verkligen människor 🙂

I alla fall så var det en av kockarna där som rörde ihop en salsa med avocado och mango som jag genast kände att jag skulle tycka om. Eftersom jag inte fick ett exakt recept att följa så var det bara att gå på känsla (ärligt sagt så minns jag inte mycket av vad som skulle vara i ”orginalet”) men gott blev det. Tillsatte lime, chili och koriander och salsan blev en favorit. Lätt att röra ihop och passar utmärkt till såväl kyckling som gris 🙂 Det enda som denna salsan kräver är färska och goda råvaror, med det kan man bara inte misslyckas.

Syrlig mango- och avocadosalsa

salsa med avocado och mango

  • 2 avocado
  • ca ½ mango
  • ¼-1 färsk röd chili (beror på styrkan)
  • 1-2 lime, saften
  • färsk koriander
  • salt
  • peppar
  1. Dela avocadon och ta ut kärnan, tärna köttet i små bitar.
  2. Skala och tärna mangon i små bitar.
  3. Blanda mango och avocado, gärna med en gaffel för det får gärna mosas lite.
  4. Pressa på limesaft.
  5. Hacka chilin i små fina bitar, eller skär i riktigt tunna strimlor och blanda ner med resten.
  6. Salta lite och peppra.
  7. Hacka koriandern och rör ner i salsan.
  8. Klart!

Serveringsförslag: Stekt/grillad kyckling med ris och råstekt broccoli

Avocado-mangosalsa med stekt kyckling