Taggar

, , , , ,

Idag lär det vara rulltårtans dag (eller var det igår?!) Oberoende så bakade jag med mina töser en rulltårta för att fira dagen. Jag tycker det är lite tråkigt med bara sylt som fyllning och bara vispad grädde med bär är också lite för smaklöst. Så därför valde jag att  smaksätta grädden med lite lime och även blanda i lite kvarg. Passade fint med de söta jordgubbarna. Bottnet är jag inte helt nöjd med, tyckte att det blev lite stampigt. Vet inte om det beror på att jag valde att lägga i lite potatismjöl eller om jag borde ha gräddat den en liten stund till. Men detta ger mig en utmärk chans att förbättra receptet och baka, baka, baka!🙂

En liten kul grej med rulltårtan som jag ju berättade om i ett tidigare inlägg är att vi  inom familjen bjudit på rulltårta för att berätta att någon är gravid. Detta tänkte jag inte alls på då jag igår la upp en bild på rulltårtan på min privata facebook-sida för att informera mina arbetskollegor om att det bjuds på rulltårta på jobb..så ni kan tänka er reaktionen från de få som vet om historien om rulltårtan.. Fick snabbt skriva ner en ny statusuppdatering där jag klargör att jag bjuder på rulltårta för att det är Rulltårtans dag, och BARA därför!🙂

Rulltårta med limegrädde och jordgubbar

IMG_8821

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 dl glutenfri ljus mjölmix, MixWell
  • ½ dl potatismjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • ½ dl ljummen mjölk
  • 2 dl grädde + ca 1 msk socker
  • 150 gram kvarg
  • 1 lime
  • 1 liter jordgubbar
  1. Sätt ugnen på 250°C.
  2. Blanda mjölet, potatismjölet och bakpulvret i en bunke.
  3. Vispa ägg och socker pösigt.
  4. Värm mjölken i t.ex. micro så att den blir ljummen.
  5. Varva  turvis mjölk och mjölblandningen genom att försiktigt vända ner i äggsmeten. Rör försiktigt så att alla klumpar försvinner
  6. Klä en plåt med bakplåtspapper och vit gärna kanterna på pappret så att smeten inte rinner utanför. (storlek ca 30x40cm)
  7. Häll smeten på pappret och bred ut jämnt.
  8. Grädda i ugnen 5-6 minuter. Det lönar sin att vakta på bottnet de sista minuterna så att det inte bränns. Tårtan skall få en fin färg och vara torr, då är den klar.
  9. Förbered med att placera ett bakplåtspapper som du strör socker över på en slät yta.
  10. Då bottnet är färdiggräddat vänder du det på det sockrade pappret. Drag försiktigt bord det övre pappet. Det kan hjälpa att pensla med kallt vatten på pappret för att det skall lossna bättre.
  11. Låt bottnet svalna.
  12. Vispa grädden ganska hårt.
  13. Riv skalet från en lime och ca 2 tsk limesaft och blanda ner i grädden. Rör även i kvargen.
  14. Skiva jordgubbarna
  15. Då bottnet svalnat helt breder du ut grädden i ett jämnt lager (vill du kan du spara lite till garnering).
  16. Placera jordgubbarna ovanpå grädden. (Lämna gärna ca 4 cm tomt på jordgubbar på ena långsidan, det underlättar då du skall rulla ihop tårtan). Spara några jordgubbar till garnering.
  17. Rulla ihop tårtan från ena långsidan och försök få den så spänd som möjligt. (Rulla mot den kanten där du lämnade tomt på jordgubbar).
  18. Garnera med överbliven grädde och jordgubbar.

rulltårta med limegrädde och jordgubbar, glutenfri