Taggar

, , , ,

Det här är en sallad jag skulle kunna äta så gott som varje dag. Fräsch och god och ceasardressingen är att dö för! Ännu till en hemmagjord sådan slår nog alla köpisvarianter som kan tänkas finnas.

Hittade efter lite googlande ett recept på ceasardressing som tilltalade mig  eftersom Lina skriver precis det som jag till min egen fasa upptäck för en tid sedan..Det är ju för fanken sardeller i dressingen..mixad fisk (!!), och sardeller av alla fiskar! Nej tack..äter det nog och visst blir det gott..men då jag nu själv mixar ihop dressingen väljer jag nog ändå att inte ha i sardeller..och gott blev det trots det!

Jag hade tänkt mig att derssingen skulle vara lite mer flytande men den är mera som en majonnäs. Tillsatte i alla fall lite vatten i den för att den inte skulle vara så jättetjock. Så lite fräsch sallad till och några stekta kycklingfileér på det så är det så gott, så gott!

Ceasarsallad med hemmagjord dressing

Ceasarsallad

  • Romansallad
  • Körsbärstomater
  • Charlottenlök
  • Bacon
  • Pinjenötter
  • Parmesanost
  • Kycklingfileér

Dressing:

  • 1 äggula, rumsvarm
  • 3 tsk dijonsenap
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 msk vitvinsvinäger
  • 2 dl olja
  • 1-2 msk vatten
  • ½ dl riven parmesanost
  • salt
  • vitpeppar
  1. Börja med dressingen: Mixa äggula, senap, 1 pressad vitlöksklyfta och vinäger i en skål.
  2. Tillsätt oljan under konstant mixning i en tunn stråle.
  3. Mixa till en jämn och tjock massa.
  4. Rör i lite vatten för att få en mindre tjock konsistens.
  5. Rör i parmesanosten
  6. Krydda med salt och vitpeppar.
  7. Ställ dressingen kallt.
  8. Rosta pinjenötterna i en torr stekpanna.
  9. Stek baconet knaprigt och lägg på papper för att rinna av, dela sedan i små bitar.
  10. Blanda salladsblad, delade eller skivade tomater, skivad charlottenlök, bacon och riven eller hyvlad parmesanost.
  11. Salta och peppra kycklingfileérna och stek dem.
  12. Skiva kycklingen i minder bitar och placera ovanpå salladen.
  13. Strö på pinjenötter och evetnuellt lite parmesanost.
  14. Ringla på dressingen och bara njut!