Etiketter

, , , , , ,

Kan bara inte tro att tiden gått så fort, samtidigt som det känns som en evighet sedan. För fem år sedan spenderade jag en av de bästa dagarna i mitt liv, dagen då vi hade våra nära och kära runt oss och bröllopet som blev bättre än jag någonsin vågat hoppas på! 🙂

Ja fem års bröllopsdag och träbröllop firar vi alltså idag, gubben och jag.. Och dagen till ära bakade jag denna cheesecake som är så god så den smälter i munnen. Cheescaken går bra att kyla ner i kylskåpet eller frysa, men den är absolut godast då den serveras riktigt kall.

Receptet hittade jag hos Mammaspring, en mamma med GO i som man bara inte kan låta bli att inspireras av när det kommer till löpning..och nu inspirerade hon mig även till denna cheesecake 🙂 Ändrade lite med smaksättningen och gräddade inte bottnet i ugnen men annars är det i princip samma tårta.

Så här sitter jag nu med en stor bit tårta framför mig och bara inte kan sluta le då tankarna för mig tillbaka till lördagen den 30 augusti för fem år sedan. Stort tack till alla som var med och gjorde vår dag så lyckad..skulle jag ha er här nu skulle ni också få smaka av cheesecaken..men eftersom ni inte är det så får jag väl äta den själv, med min underbara man då förståss 😉

Granatäppel- och vitchokladcheesecakeCheesecake, glutenfri

Botten:

  • 200 gram glutenfria digestivekex
  • 100 gram smör
  • 50 gram mörkchoklad

Lager 1:

  • 200 gram fyllig kvarg (kesella)
  • 200 gram philadelphiaost
  • 1 msk socker
  • ½ tsk vaniljextrakt
  • (eller istället för sockret och vaniljextraktet ca 2 tsk vaniljsocker)
  • 150 gram vitchoklad
  • 1 msk citronsaft
  • 2 gelatinblad

Lager 2:

  • 4 dl grädde
  • 1 msk socker
  • 2 granatäppel
  • saften från en halv citron
  • 4 gelatinblad
  1. Mixa kexen till smulor. Hacka den mörka chokladen i små bitar och blanda med kexsmulorna.
  2. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna.
  3. Klä bottnet i en form med löstagbara kanter med bakplåtspapper så att pappret är fastkilat mellan botten och kant.
  4. Bred ut kexmassan på botten och ställ in i kylen.
  5. Lager 1: Blötlägg två gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter.
  6. Blanda kvarg och philadelphiaost och tillsätt sockret och vaniljexstraktet (eller vaniljsokret).
  7. Smält den vita chokladen och blanda snabbt ner i kvargblandningen.
  8. Koka upp ca 1 msk citronsaft och smält gelatinbladen.
  9. Häll de smälta gelatinbladen i kvargmassan under ständig omrörning.
  10. Häll massan på kexbottnet och ställ tillbaka in i kylen.
  11. Lager 2: Blötlägg 4 gelatinblad i kallt vatten ca 5 minuter.
  12. Vispa grädden med ca 1 msk socker.
  13. Kläm ut saften ur det ena granatäpplet (ca 1 dl saft), det får gärna komma med av kärnorna men försök undvika att det kommer med av ”mellanväggarna”. De är inte så goda 🙂
  14. Kärna ur det andra granatäpplet och häll med kärnorna i saften, spara gärna lite kärnor till garnering.
  15. Ta ca 2 msk citronsaft och koka upp, krama ur och smält gelatinbladen i saften.
  16. Blanda granatäppelsaften med resten av citronsaften.
  17. Rör försiktigt ner saften med grädden.
  18. Rör ner de smälta gelatinbladen i grädden och häll smeten över det första lagret.
  19. Ställ in i kylen minst fyra timmar.
  20. Dekorera med choklad dekorationer och granatäppelkärnor innan servering.

Granatäppel- och vitchokladcheesecake, glutenfriglutenfri cheesecake med granatäppel,