Etiketter

, , , , ,

Den här pajen har varit en favorit hos oss väldigt länge. Jag minns ännu hur jag hittade receptet. Jag satt och väntade att få komma in till en läkare vid min lilla hemstads hälsovårdscentral. Jag minns att jag hade fått vänta väldigt länge och att mitt tålamod för länge sedan tagit slut. Så där satt jag irriterad till tusen och argt bläddrade i någon gammal Allas (Året runt eller Allers eller vad det nu var). Då föll blicken på detta pajrecept och upprorisk som jag var tittade jag lite försiktigt åt båda hållen i korridoren och slät sedan ut receptet ur tidningen. Det är väl därför jag minns hur jag hittade detta recept så bra, eftersom jag efteråt nog hade lite dåligt att vara då jag rivit sönder en sida i en tidning 🙂 Hehehe, på tal om tuffing liksom! (Detta problem skulle jag aldrig ha idag..eftersom det bara skulle vara att håva fram telefonen och ta en bild!)

Nåja, jag är nog än idag glad att jag vågade vara lite rebellisk för pajen är så god! Så om du letar efter något gott att äta som värmer skönt nu så här i hösttider så vill jag verkligen rekommendera detta recept! Sååå gott! 🙂

Kycklingpaj med chilihetta

Glutenfri kycklingpaj med chilihetta

Pajskal:

  • 100 gram smör
  • 2½-3 dl glutenfri ljus mjölblandning
  • 2 msk kallt vatten
  • ägg till pensling

Fyllning:

  • 1 grillad kyckling
  • olja till stekning
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 1 gul lök
  • 2 msk glutenfritt mjöl
  • 2½ dl matlagningsgrädde
  • 1 dl chilisås
  • ev. chiliflakes eller chilikrydda för extra hetta
  • 1 burk ananasringar
  • salt
  • peppar
  1. Blanda samman ingredienserna till pajdengen. Plasta in och låt ligga kallt ca 30 minuter.
  2. Sätt ugnen på 225°C.
  3. Ta bort skinnet och bena ur kycklingen och skär köttet i mindre bitar.
  4. Skölj och kärna ur paprikorna. Skär dem i mindre bitar.
  5. Skala och hacka löken.
  6. Fräs lök och paprika i olja en stund.
  7. Strö över mjöl och späd med grädde.
  8. Tillsätt chilisåsen (och eventuellt chiliflakes eller krydda) och låt stuvningen koka en stund.
  9. Skär ananasen i bitar. Tillsätt ananas och kycklingbitarna i stuvningen och smaka av med salt och peppar.
  10. Häll stuvningen i en pajform.
  11. Kavla ut degen till en rund cirkel, lika stor som formen. Det går lättast om du kavlar ut degen mellan två plastfoliebitar. Då går det också lätt att vända pajlocket över stuvningen.
  12. Lägg pajlocket över stuvningen och pensla med ett lätt uppvispat ägg.
  13. Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter.
