Etiketter

, , , , , ,

Jamen hur är detta möjligt, hur har jag inte tidigare fått uppleva denna smaksensation?! Nog har jag ju sett recept på denna paj och även läst andras åsikter om den, men aldrig hade jag någonsin trott att den skulle vara så här god!

Fick bara för mig en eftermiddag att nu skall jag prova på denna limepaj. Sagt och gjort, cyklade till butiken och köpte digestivekex som var det enda jag saknade från ingredienslistan och hem och baka. Kan väl inte ens kalla detta till bakande för det är mera att röra ihop än att baka. Så jag vågar påstå att även den mest hopplösa i köket kan klara att ta sig an denna paj. Det som kanske kan upplevas som svårast är att skilja på äggulor och vitor men annars är det inga konstigheter alls. Du får trots det räkna med tiden som fyllningen skall stå och dra sig (ca 30-60 minuter) och tid för pajen att svalna, men annars är det lätt som en plätt!

Min provsmakare där hemma tog sig en bit på kvällen då jag redan låg i säng och han utbrast: Det här är ju sån´här efterrätt man får på någon fin restaurang! Och jag somnade gott till de värmande orden! 🙂

Så våga er på den här underbara syrligt söta paj, receptet snodde jag av Leila! Heeelt underbar!

Jag har inte på länge bidragit med något till Månadens Sötsak och eftersom septembers bakverk skulle innehålla citrus så passar detta recept utmärkt som mitt bidrag.

(Funderar du vad du skall göra med alla överblivna äggvitor? Här är ett förslag)

Key lime pie

Key lime pie, glutenfri

Botten:

  • 200 gram glutenfria digestivekex
  • 100 gram smör

Fyllning:

  • 4 äggulor
  • 1 burk sötad kondenserad mjölk
  • 5 limefrukter, skal och saft

Garnering:

  • 2 dl grädde + lite socker eller vaniljsocker
  • 1 limefrukt
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Separera äggulorna från vitorna.
  3. Blanda gulorna med den kondenserade mjölken och både rivet skal och saft från 5 limefrukter.
  4. Låt stå och dra sig minst ½ timme till 1 timme.
  5. Krossa kexen till smulor.
  6. Smält smöret och blanda med kexen.
  7. Klä bottnet av en form med löstagbar kant (24-26 cm Ø) med bakplåtspapper och tryck ut kexmassan på bottnet, tryck även upp en bit på kanten.
  8. Grädda i ugnen ca 10 minuter och låt svalna.
  9. Då smeten fått dra i sig smaken av limskalen silar du den med en finmaskig sil.
  10. Fyll pajskalet med limesmeten och grädda i ugnen 20 minuter.
  11. Låt svalna och servera grädden med vispad grädde. Vill du kan du garnera pajen med vispad grädde och skivad limefrukt.

Glutenfri key lime pie Godaste limepajen, glutenfri Key lime pie