Etiketter

, , , , , , ,

Nu tänker ni säkert VA VA VA! Är detta sant! Har den chokladälskande, baktokige, matglade sockerråttan till bloggerska gjort en helvändning och börjat äta enligt Paleo-dieten (även känd som Caveman-dieten)??!! Är det slut på alla goda bakverk nu?? Ja vad skall jag svara på det..ibland sker under! Men NEJ så är inte fallet 🙂 Är fortfarande allt det ovannämnda och det med råge. Råkade snubbla över detta nötbrödsrecept, som faktiskt figurerar i en hel del bloggar, och tyckte att det lät både gott och intressant på samma gång!

Läste snabbt igenom receptet och kom på att jag nu måste köpa kallpressad kokosolja. Har hör en massa om kokosfettet men faktiskt aldrig kommit mig för att köpa. Men eftersom det behövdes ½dl av varan i detta bröd så köpte jag en 500g burk. Gissa om sedan blev snopen efter att jag läst receptet en gång till och konstaterade att jaha-ja det skulle ha gått lika bra med kallressad olivolja.. Så att så, nu har jag en hel burk med koksolja som jag måste hitta användning föe. Så tips mottages med goda recept där kallpressad kokosolja ingår 🙂 Men ni andra kan ju lära er av mina misstag och vet nu att det går lika bra att använda sig av olivolja!

Tillbaka till nötbrödet.. Väldigt enkelt att lyckas med och faktiskt väldigt gott. Inte alltid man så enkelt kan få till ett gott bröd utan varken jäst, mölj eller ägg. Eftersom brödet i princip endast innehåller olja, nötter och frön är även energimängden väldigt hög. Men brödet är högt på fiber, protein och omega 3 och du behöver endast en tunn skiva eller ½ muffins för att det skall mätta. Gott med lite smör och eventuellt skinka på.

Brödet skall förvaras i kylskåp (gärna inlindat i en kökshandduk), håller upp till en vecka och går även bra att frysas. (t.ex. här hittar ni receptet på detta bröd, från denna sida plockade jag det själv)

Paleo nötbröd (12 muffinsar eller ett formbröd)

paleo bröd recept, glutenfritt

  • 2 msk fiberhusk
  • 3½ dl vatten
  • 100 gram mandel
  • 100 gram hasselnötter
  • 100 gram pumpakärnor
  • 100 gram solrosfrön
  • 100 gram linfrön
  • 100 gram sesamfröm
  • 1-2 tsk salt
  • ca 3 msk (½dl flytande) kallpressad koksolja eller ½ dl kallpressad olivolja
  1. Mät upp fiberhusk i en bunke och häll vatten på, rör om till klumparna försvunnit och låt sedan svälla ca 10 minuter.
  2. Hacka nötter och frön grovt i en matberedare, skall alltså inte bli smulor utan stora bitar får finnas.
  3. Smält kokosfettet om du använder dig av det.
  4. Blanda nöt-/frömixen med salt och olja.
  5. Blanda sedan ner fiberhuskgelén med nötterna. Blanda ordentligt.
  6. Låt blandningen stå 1 timme (detta är inte nödvändigt men slutresultatet blir bättre).
  7. Lägg ugnen på 175°C.
  8. Smörj en brödform eller en muffinsform för 12 muffinsar med olja och häll eller skeda smeten i formarna
  9. Grädda i ugnen 60-70 minuter (formbrödet), 45-50 minuter (muffinsbrödet).
  10. Låt svalna på galler. Låt brödet svalna helt innan du skär upp det!
