Etiketter

, , , , , ,

Jo vi firade nog också farsdag här i Finland den 10.11 men igen en gång har tiden inte hunnit till för allt vad jag både måste och vill göra. Så nu först får jag in detta inlägg. Men far firades med frukost och paket på sängen som sig bör. Efter det ställde jag mig i köket och började fixa till Farsdagsmiddagen då även min egen far skulle komma och äta.

Denna gång bjöd jag på en trerätters bestående av den alltid lika uppskattade tomatsoppan till förrätt, pulled pork, hemlagade pommes, coleslaw och majonnäs till varmrätt och till efterrätt en farligt god chokladmoussebakelse med apelsinsås. Jag behöver kanske inte nämna den totala matkoma som jag befann mig i efter denna måltid. Tyvärr var jag tvungen att åka in till sjukhuset för att limma min tumme. Hemmagjorda pommes kan vara en farlig rätt att göra bara så ni vet det. Hyvlade mig själv i tummen då jag använde mig av en mandolin och blodet sprutade..Men, men vad gör man inte för sin egen far och för sina barns far?! 😉

Pulled pork har jag inte tidigare lagat men jag har hört så mycket om den här rätten och faktiskt nog smakat så nu bestämde jag mig för att testa på den själv. Och den är faktiskt så lätt att tillreda som det sägs, lite kryddor på köttet och in i ugnen, tillaga i ugnen en låååååång stund och sedan så är det klart. Väldans gott och mört kött.

Nu måste jag även ta och passa på att nämna en ny produkt som kommit på marknaden och som banat väg rakat in i mitt smakhjärta 🙂 Vår snälla granne hämtade lite smakprover till oss från Felix. De har tydligen en ny serie som heter Felix Hellfire och vi fick hem ketschup, chili shot och en burk kryddgurka. Tänkte att gurkan skulle passa bra till maten och eftersom köttet i säg inte hade så mycket hetta. Mina förhoppningar på gurkan var inte så höga men efter att jag smakat en bit till köttet så var jag såld. Äntligen en produkt som utlovar chilihetta och som verkligen också har det. Kan säga att gurkan är med på tallriken till det mesta jag äter nu 🙂 Jag smaksatte även majonnäsen med någon droppe av chili shot-såsen och den mina vänner skall man vara försiktig med, hot hot hot men gott gott gott.Så råkar du stöta på dessa produkter i butiken så passa på att prova, och i allafall om du hade tänkt dig att äta Pulled Pork.

(Bilden snodde jag från Felix Suomi:s FB sida, tack tack 😉 )

Här är receptet på Pulled Pork och coleslaw. Den underbart goda efterrätten kommer snart.. Ännu en sak..hur i hela friden får man Pulled Pork att se smakligt ut på bild?! Jag lovar det är GOTT! 🙂

Pulled Pork

Pulled Pork, glutenfri

  • ca 1,8 kg kassler
  • 1 gul lök
  • 3 vitlökssklyftor
  • ca 3dl BBQ sås, (hittade en som inte var så rökig med whiskey, ta den du tycker om)
  • ½-1 msk rökt paprikapulver
  • ¼ tsk chilipulver
  • 1 msk flingsalt
  • ¼-½ tsk svartpeppar
  1. Sätt ugnen på 120°C.
  2. Skölj köttet och torka av det.
  3. Blanda alla torra kryddor och stryk/klappa in dem i köttet.
  4. Lägg köttbiten/bitarna i en gjutgärnsgryta.
  5. Skala och klyfta löken och vitlöken och lägg lökarna runt köttet.
  6. Häll till sist BBQ-såsen över och kladda lite med händerna så att såsen hamnar runtom köttet.
  7. Lägg locket på grytan och ställ in köttet i ugnen för ca 6 timmar.
  8. Ta ut och låt svalna då det är klart
  9. Du vet att köttet är färdigt då det faller sönder då du petar med en gaffel.

Som tillbehör passa en hemmagjord (eller varför inte en köpt också 🙂 ) coleslaw:

Coleslaw

  • ½ huvud vitkål
  • 2 morötter
  • ½-1 rödlök
  • 1 dl majonnäs
  • 1 dl gräddfil
  • 1-2 msk citronsaft
  • salt
  • peppar
  1. Strimla vitkålen mycket tunt.
  2. Skala och skiva morötterna tunt.
  3. Skala, dela och skiva rödlöken tunt.
  4. Blanda alla gräddfil, majonnäs och citronsaft med de skivade och strimlade grönsakerna.
  5. Smaka av med salt och peppar
  6. Ställ kallt.

Coleslaw, glutenfri