Etiketter

, , , , , ,

Mitt förhållande till choklad går bara inte att beskriva. Choklad går för det mesta hem hos mig, må det vara i vilken form som helst. Och nu lyckades jag med chokladkakasbaket så det stod härliga till. Trots att jag i min iver glömde att bröa formen och kakan då den svalnat och jag lossade den från formen inte såg ut till någonting, blev den bara så god! Pricken över i:et blev sedan mintchokladglasyren som jag hällde över (den täckte också väldigt bra den missformade kakan! 🙂 ). Chokladglasyren kan du smaksätta med vilken choklad du vill, mörkchoklad eller mjölkchoklad, med eller utan smak.

Kakan på bilden kanske ser lite torr ut men jag kan lova att den är allt annat än det. SÅ nu är det bara att börja baka en supergod och enkel chokladkaka!

Saftig chokladkaka med mintchokladglasyr

Saftig chokladkaka, glutenfri

  • 150 gram smör
  • 2 ägg
  • 2½ dl socker
  • ½ tsk vaniljextrakt eller
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 msk kallt stark kaffe
  • 2 dl glutenfri mjölmix (använde MixWells ljusa basmjöl)
  • ½ dl kakao
  • 1 tsk bakpulver

Glasyr:

  • 1 dl grädde
  • 50 gram mörk choklad 70%
  • 50 gram mörk choklad med mint 70%
  • 20 gram smör
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Vispa ihop ägg och socker (eventuellt också vaniljsocker) pösigt.
  3. Rör ner det kalla kaffet och vaniljextractet.
  4. Blanda mjöl, kakao och bakpulver.
  5. Rör ner mjölblandningen i äggvispet.
  6. Smörj och bröa en form med löstagbar kant (ca 26Ø)
  7. Grädda kakan i mitten av ugnen ca 25 minuter.
  8. Ta ut kakan och låt svalna helt i formen.
  9. Värm upp grädden i en kastrull.
  10. Brut chokladen i bitar och smält den i grädden.
  11. Tillsätt smöret i klickar och rör tills det smält och chokladmassan är tjock och slät.
  12. Låt chokladglasyren svalna i rumstemperatur.
  13. För över kakan på ett serveringsfat och häll chokladglsyren över.
  14. Ställ in i kylskåpet och låt glasyren stelna.
  15. Servera!