Etiketter

, , , , ,

Här har ni receptet på en mycket god kladdkaka med en härligt frisk smak av mint. Receptet hittade jag på tasteline.com och ändrade bara om till glutenfritt. Eftersom jag gillar både choklad och mint så kan ni säkert tänka er åtgången på denna kaka. Härligt, lagom kladdig var den..mmm, jättegod!

Fortfarande har jag två veckor kvar av min sjukledighet och för att huvudet skall hållas friskt så lär jag nog baka en hel del ännu..bra för bloggen, mindre bra för linjerna 😉 Så släng ihop den här om du inte har annat för dig!

Kladdkaka med After Eight

IMG_9696

  • 150 gram smör
  • 10-12 st After Eight bitar
  • 2 ägg
  • 3 dl socker
  • 2 dl glutenfri ljus mjölbladning (använde MixWells)
  • 5 msk kakao
  • ½ tsk salt

Garnering:

  • ca 15 After Eight bitar
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smält smöret i en kastrull och lägg After Eight bitarna i det smälta, varma smöret. Rör om så att chokladen smälter.
  3. Rör samman ägg och socker och slå sedan smöret över. Rör om.
  4. Sikta i mjöl, salt och kakao. Rör till en jämn smet.
  5. Smörj och bröa en form med löstagabara kanter (ca 24cm Ø).
  6. Häll smeten i formen.
  7. Grädda i ca 25 minuter i mitten av ugnen.
  8. Ta ut den varma kakan och placera genast After Eight bitar på så att de smälter lite.
  9. Ät som den är eller servera med vaniljglass eller kall vaniljsås.