Etiketter

, , , , , , ,

De här chokladrutorna är så goda att jag inte ens hann fota första satsen som jag gjorde. Vi smakade, och så smakade vi lite till och vips så var alla rutorna slut. Men vad gjorde det, jag svängde snabbt ihop en sats till.

De är väldigt enkla att vispa ihop och smakar så gudomligt gott. Chokladsmaken kommer fram och rutorna är lagom saftiga och lagom kladdiga. Jag använde mig av 70% choklad i första satsen och en mörk choklad med lite lägre procent i den andra satsen. Det blev lika gott båda gångerna. Vill du kan du även variera med att använda choklad med smak.

Chokladrutor med färskostglasyr

chokladrutor med färskostglasyr, glutenfri

Chokladrutor:

  • 200 gram smör
  • 200 gram mörk choklad
  • ½ tsk vaniljextrakt (eller 1 tsk vaniljsocker)
  • 4½ dl florsocker
  • 3 ägg
  • 2½ dl glutenfri mjölblandning (jag använde MixWells ljusa)

Färskostglasyr:

  • 30 gram smör
  • 100 gram philadelphiaost
  • 2½ dl florsocker
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Smält smöret och smält chokladen i smöret. Blandi här i vaniljextractet om du använder dig av det.
  3. Vispa ägg och socker till en fluffig massa (även vaniljsockret om du använder det).
  4. Vänd ner äggvispet i den smälta chokladen och rör försiktigt i mjölet. Rör om till en jämn smet.
  5. Klä en plåt (ca 20x30cm) med bakplåtspapper.
  6. Bred ut smäten på pappret.
  7. Grädda i mitten av ugnen ca 35 minuter. Och låt sedan kakan svalna i formen.
  8. Glasyr: Vispa smöret mjukt med elvisp.
  9. Tillsätt philadelphiaosten och fortsätt vispa så att klumparna försvinner.
  10. Rör eller vispa ner florsockret.
  11. Bred glasyren över kakan och skär i rutor.
  12. Garnera eventuellt med att riva över chokad.