Etiketter

, , , , , ,

Ibland händer det att jag bara får för mig att att baka något draget ur hatten. Den här kakan är en sådan. Jag visste att jag var sugen på något gott, gärna med choklad. Och eftersom jag inte gjort en cheesecake på länge, och för att jag hade Philadelphiaost i kylen så var valet inte svårt. Men jag kände att jag ville testa något nytt. Googlade runt lite för inspiration och så föddes iden till denna ostkaka med tre sorters choklad.

Jag valde också att göra kexbotten av glutenfria ”Oreokex”. Jag använde Glutanos Chocolate O’s, väldigt goda och passade bra till denna kaka, blev snyggt också med ett nästan svart botten.

Så är du sugen på något chokladigt och inte bryr dig om ”några” extra kalorier. Baka den här. Den var så god så jag bara var tvungen att äta upp den!

Tripple chocolate cheesecake

chocolate cheesecake, glutenfreeBotten

  • 32 Glutano Chocolate O’s (1½ paket, eller ca 225g)
  • 75 gram smör

Fyllning1:

  • 200 gram philadelphiaost
  • 100 gram crème fraiche
  • 100 gram mörk choklad
  • 3 msk socker
  • 1 ägg

Fyllning2:

  • 200 gram philadelphiaost
  • 100 gram crème fraiche
  • 130 gram vitchoklad
  • 3 msk socker
  • 1 ägg
  • 1 msk citronsaft

Chokladganache:

  • 1 dl grädde
  • 100 gram mjölkchoklad
  • ½ msk smör
  1. Sätt ugnen på 175°C.
  2. Botten: Klä botten av en form med löstagbar kant, 22-24 cm i diameter, med bakplåtspapper.
  3. Smörj formens kant.
  4. Kör kexen till smulor i en matberedare.
  5. Smält smöret och blanda det med kexen.
  6. Tryck ut smulorna i formen och även lite upp på kanterna.
  7. Låt stå kallt i kylen medan du förbereder fyllningen.
  8. Fyllning1: Rör ihop philadelphiaosten med crème fraichen.
  9. Smält den mörka chokladen och rör ner den i ostsmeten.
  10. Vispa lätt ihop ägg och socker och vänd ner vispet i ostsmeten. Blanda till en jämn smet.
  11. Fyllning2: Rör ihop philadelphiaosten med crème fraichen.
  12. Smält den vita chokladen och rör ner den i ostsmeten.
  13. Vispa lätt ägg och socker och vänd ner i ostsmeten.
  14. Rör ner citronsaften.
  15. Häll först ostsmeten med den mörka chokladen i formen och häll sedan på den vita ostsmeten.
  16. Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 35 minuter. Cheesecaken ska fortfarande vara lite lös i mitten, men stelnar i kylen.
  17. Låt svalna och förvara den sedan inplastad i kylen.
  18. Gör ganachen: Dela chokladen i mindre bitar och smält över vattenbad.
  19. Då chokladen smält, häll i grädden i etapper under omrörning.
  20. Rör till en jämn sås och tillsätt till sist smörklicken, rör tills smöret smält.
  21. Ställ ganachen att svalna.
  22. Då ganachen svalnat något, häll den över kakan och ställ sedan i kylen, gärna minst 4 timmar.
  23. Njut!

