Etiketter

, , , , ,

Jag köpte senaste numret av den finska versionen av Hembakat och blev väldigt glad då jag hittade recept på olika glutenfria bröd. Så jag var ju bara tvungen att provbaka. Jag fastnade för ett tebröd med havre- och bovetemjöl. Brödet behövde 3 timmar på sig för att jäsa och eftersom jag ändå var hemma och fortfarande sjukledig så passade det bra för mig att baka detta bröd nu.

Då alla ingredienser har arbetats in är degen ganska klibbig, men det skall den vara. Havremjölet sväller under jäsningen och drar till sig en del vätska så efter tre timmar är det inga problem att arbeta med degen.

Tebröden blev väldigt mjuka och saftiga. Så jag rekommenderar verkligen att prova på dessa! Mums!

Glutenfria havre- och bovetebröd

tebröd, glutenfria

  • 12 gram jäst
  • 5 dl mjölk
  • 20 gram olja (+lite till utbakning)
  • 20 gram ljus sirap
  • 100 gram havremjöl
  • 140 gram bovetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1tsk malen anis
  • 1 tsk malen fänkål
  • 2 msk Fiberhusk
  1. Lös upp jästen i mjölken.
  2. Tillsätt resten av ingredienserna och arbeta degen väl t.ex. i en hushållsassistent.
  3. Dra plast över bunken och låt degen jäs ungefär 3 timmar.
  4. Häll ut degen på en arbetsyta och dela den i 8 lika stora delar.
  5. Olja händerna och forma varje del till en boll.
  6. Placera bollarn på en bakplåtspappers klädd plåt och platta till dem till platta bröd.
  7. Nagga dem med gaffel.
  8. Låt bröden jäsa ca 30 minuter.
  9. Sätt ugnen på 200°C.
  10. Grädda bröden i mitten av ugnen, ca 15 minuter.
  11. Bröden kommer att kännas degiga och ofärdiga då du tar ut dem men då de svalnar blir de saftiga och goda. Så ha tålamod innan du skär upp det första brödet och låt det svalna ordentligt.
  12. Gott med en smör och en ostskiva och en rykande kopp te 🙂
