Etiketter

, , , , , ,

Efter att jag provat receptet på de glutenfria tebröden från den finska tidningen Leivotaan, och lyckats så bra med dem, så ville jag även prova på deras recept av en glutenfri sirapslimpa. Passande hade jag även fått hem en provburk med psylliumfröskal från Helhetshälsa (tack för det! 🙂 )

Vad eller vilka är Helhetshälsa undrar kanske ni.. Jo, Helhetshälsa är ett grossistföretag med egen svensk tillverkning. De flesta produkterna framställs eller förädlas i deras certiferade anläggning  i Borghamn. Helhetshälsas kosttillskott är vegetabiliska och utan onödiga tillsatser. Deras idé: Marknadens renaste kosttillskott. Vill du veta mer om Helhetshälsa och deras produkter, gå då in och titta här.

Helhetshälsa, psylliumfröskal

Psylliumfröskal är väligt bra att ha i då man skall baka glutenfritt bröd, eftersom den gör degen mera hanterbar. Och Helhetshälsas psylliumfröskal kändes väldigt bra att ha i, mycket tack vara att jag kan vara säker på att denna produkt verkligen är ren och fri från gluten.

Brödet i säg blev härligt gott. En försvinnande god limpa helt enkelt..mycket tack vara mängden sirap 🙂 Ett litet problem stötte jag dock på i bakningen, och det var att min deg blev mycket lös. Borde ha förstått att ta i mera mjöl då jag arbetade ihop degen, men jag vågade inte eftersom jag tänkte att degen skulle ta sig. Då jag sedan skulle forma den till en limpa så ville den inte riktigt hållas utan flöt hela tiden ut. Så det blev en lite plattare limpa än vad jag tänkte mig. Så då du bakar denna limpa, ha i mjöl lite i taget tills degen är så pass fast att du kan forma en limpa utan att den flyter ut. Men ta i lite i taget så att den inte blir för stamppig.

Ni som vågar er på detta recept, meddela gärna hur ert limpbak gick och vilken mängd mjöl ni hade i!

Glutenfri sirapslimpa

sirapslimpa, glutenfri

  • 5 dl kall mjölk
  • 20 gram jäst
  • 100 gram mörk sirap
  • 300 gram bovetemjöl (+ mer så att degen blir lagom fast)
  • 50 gram maizena-majsstärkeles
  • 2 tsk salt
  • 1 tsk brödkrydda
  • 4 msk psylliumfröskal
  1. Smula ner jästen i mjölken och lös upp den.
  2. Arbeta ner sirap, bovetemjöl, maizena, salt och brödkryddor. Arbeta till en slät deg. Tillsätt så pass mycket mjöl att degen känns någorlunda fast.
  3. Låt degen vila i en bunke täckt med plastfilm ca 2 timmar.
  4. Sätt ugnen på 200°C.
  5. Häll ut egen på ett mjölat bakplåtspapper. Forma degen till en limpa och strö på lite bovetemjöl.
  6. Låt limpan jäsa ca 30 minuter.
  7. Grädda limpan i ugnen ca 45 minuter på mellersta fasen.
  8. Låt svalna helt innan du skär i den.
  9. Gott med smör och en skiva ost!

 

