Etiketter

, , , , , , ,

Visst låter det lite tråkigt, men jag skulle kunna äta kyckling nästan varje dag. Gud så gott det är, och man kan variera detta protein på så många många olika sätt. Nu så här till sommaren är kyckling också perfekt att grilla och är väldigt enkel att passa ihop med olika grilltillbehör. Denna gång valde jag dock att göra en fräsch sallad med kyckling som huvudroll och couscous som tillbehör.

Ja nu tänker en del kanske att VAD?? couscous passar ju inte för oss med keliaki!! men JO, jag hittade nämligen ett paket med couscous gjord på majs då jag senaste var på besök i vårt avlånga grannland. Då jag hittar sådana grejer så kan jag bara inte låta bli att köpa. Produkten är tillverkad av Molino Nicoli och ser ut så här:

Skärmavbild 2014-05-22 kl. 10.51.24

Jag blev faktiskt positivt överraskad av att både smaken och konsistensen tilltalade mig och till denna kycklingsallad passade majscouscousen perfekt. Du kan enkelt variera smaken på kycklingen genom att marinera den i den marinad du vill. Är det något av de ingredienser som jag använt och som du inte tycker om så är det bara att lämna bort det. Jag ville ha lite styrka i min kyckling och använde därför även chili. Och för att få lite Thailand in i rätten valde jag också att använda koriander, lime och oystersås.

Kycklingsallad med couscous (2port.)

Kyckling sallad med couscous, glutenfri

Kycklingen:

  • 4 tunna kycklingfileér
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1-2 charlottenlök
  • 1 röd chili
  • 2 lime
  • glutenfri oystersås
  • salt
  • peppar
  • olja

Sallad:

  • baby spenat
  • sallad
  • gurka
  • paprika
  • körsbärs tomater
  • stjälkselleri
  • couscous av majs

Granering: koriander

  1. Börja med att förbereda kycklinen.
  2. Skiva vitlöken, chilin och carlottenlöken tunt.
  3. Salta och peppra kycklingfileerna och gnid in dem i oystersås.
  4. Koka majscouscousen. Instruktionerna på den förpackningen jag hade var inte bra så jag tog instruktionerna från en ”normal” couscousförpackning.
  5. Skär ingredienserna till salladen och lägg upp på två fat.
  6. Då couscousen är klar delar du den över salladen på de båda faten.
  7. Stek vitlök, chili och charlottenlök i olja. Pressa över limesaft, valfri mängd.
  8. Stek kycklingen i lime-vitlöksspadet tills kycklingfileerna är färdiga.
  9. Skiva kycklingen och placera överst på couscousen, häll över eventuellt spad och se till att få med all vitlök och chili.
  10. Garnera med koriander.