Etiketter

, , , , ,

Här har ni receptet på en helt underbart god ”salted caramel sauce”. Fick detta recept av en kompis som skröt så på det, så jag var ju tvungen att testa det.. Och jag kan säga att jag inte ångrar mig, alls! En helt underbart god sås som nog passar till det mesta. Jag testade till och med att kombinera den med Key lime cheesecake och den passade helt perfekt med den med! 🙂

Så här har ni..prova på denna underbart goda sås, ni kommer inte att ångra er, alls! 🙂

Salted caramel sauce

salted caramel sauce, glutenfri

  • 200 gram strösocker
  • 1,25 dl vatten
  • 85 gram rumsvarmt saltat smör
  • 1,25 dl grädde
  • flingsalt
  1. Häll sockret i en stor stekpanna och tillsätt vattnet. Hetta upp på medium värme och skaka väldigt försiktigt pannan så att socker och vatten blandas. Skaka inte pannan mer än nödvändigt, endast om det är torra fläckar av socker i pannan.
  2. Låt sockret puttra tills det mörknar. Vakta sockret noga och rör om om det inte karamelliseras jämnt.
  3. Då sockret har fått en mörkgul- eller bärnstensfärg ta då bort pannan från värmen och tillsätt det rumsvarma smöret i mindre bitar. Rör i smöret så att allt smör smälter.
  4. Rör sedan i grädden lite i taget så att såsen blir jämn och slät.
  5. Låt såsen svalna lite och tillsätt sedan flingsalt enligt smak.
  6. Servera såsen med vad du själv tycker den passar till.
