Etiketter

, , , ,

Vardagen har hittat till oss nu efter nästan 1½ år.. Jag är tillbaka på jobb och mina två små damer har båda börjat dagis. Lite ledsamt att tiden skall gå så fort och ganska stort att de båda nu är så stora att de klarar sig utan sin mamma några timmar varje dag..eller att jag klarar mig att vara ifrån dem är väl ännu större! 🙂 Men jag trivs bra med att börja jobba igen, i synnerhet eftersom jag nu får jobba med något som jag tycker är mycket intressant. Jag har börjat ta in MixWells glutenfria mjölmixer till Finland och skall nu köra hårt med att få ut dem till butikerna så att alla får prova på dessa fenomenala mjölmixer 🙂 Vill ni kan ni alltid gå in och beundra (och kanske också handla från) min nya webbshop: www.ruoka-allergia.com , som öppnades i dagarna.

Eftersom jag börjat jobba så har jag nu kommit på en ny och kul grej hit till bloggen: ”Fredagsbullen”! Varje fredag tänker jag bjuda mina kollegor på något hembakat och dagen innan publicerar jag receptet på bloggen så andra också kan inspireras av Fredagsbullen. Kul för mig för att jag har en ny orsak att baka något gott, i alla fall en gång i veckan..och kul (hoppas jag) för mina arbetskollegor som varje fredag kommer att bli bjudna på något gott till kaffet. 🙂

Tänkte köra igång redan första veckan jag jobbar och detta blir den första Fredagsbullen. Orginalreceptet hittade jag hos Söta saker och gjorde någon liten ändring. Har frysen och kylen och busken på gården full med röda vinbär så denna kaka var given att baka.

Syrligt söt rödvinbärskaka

Kaka:

  • 1 dl socker
  • 1tsk vaniljsocker
  • 5 dl glutenfri mjölmix
  • 1 msk bakpulver
  • 150 gram smör
  • 1 ägg
  • 3 dl röda vinbär

Topping:

  • 1½dl rena havregryn (t.ex. Sempers)
  • 1 dl kokosflingor
  • 1 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 50 gram smör
  1. Sätt ugnen på 200°C.
  2. Blanda socker, mjöl och bakpulver i en bunke.
  3. Arbeta smöret mjukt och blanda sedan ner mjölblandningen i smöret till en jämn massa.
  4. Rör sedan i ägget.
  5. Klä en långpanna (20×30 cm) med bakplåtspapper och platta ut smeten med en mjölad hand.
  6. Strö ut vinbären jämnt över kakan.
  7. Blanda sedan ner alla ingredinserna till toppingen, smält smöret och rör ner det till en smulig blandning.
  8. Smula toppingen jämnt över kakan.
  9. Grädda i ca 25 minuter.
  10. Låt svalna och skär i rutor.
  11. Servera gärna med kall vaniljsås eller vaniljglass.