Etiketter

, , , , , ,

Vilken underbar sommar vi har haft..och fortfarande har. Vi njuter av de sista lediga dagarna innan arbete och dagis börjar igen. I juli hade vi träff med några gamla studiekompisar och deras familjer. En helt underbar dag fylld med skratt, sol, bad, ärtplockning och god mat! Annica stod för maten den underbart goda maten, medan jag hämtade med mig efterrätten.

Denna gång kände jag för att göra något nytt. Det blev lite googlas och lite experimenterande vilket resulterade i en helt underbart god Key lime cheesecake. Jag bakade för en tid sedan en Key lime paj som helt klart åkte upp på min favoritlista. Jag ville laga något lika gott men kände att det blev lite tråkigt med samma beprövade recept. En cheesecake är ju aldrig fel och då valde jag att kombinera ett cheesecake recept med Key lime receptet. Och jo..det blev hur bra som helst! Syrligt och gott, fast ändå sött 🙂

Till cheesecaken serverade jag en salt kolasås, även den helt gudomlig!

Key lime cheesecake

Key lime cheesecake, glutenfriBotten:

  • 200 gram glutenfria chocolate chip cookies (jag använde mig av Pirkkas kex)
  • 80 gram smör

Fyllning:

  • 4 äggulor
  • 1 burk sötad kondenserad mjölk
  • 5 limefrukter, skal och saft
  • 400 gram philadelphiaost
  • ca ½ dl socker

Garnering:

  • jordgubbar
  • limeskivor
  1. Börja med fyllningen som skall stå och dra 30-60 minuter i kylen.
  2. Riv skalet och pressa saften av alla limefrukter i en bunke.
  3. Blanda äggulorna och den kondenserade mjölken. Låt stå i kylskåpet ½-1 timme.
  4. Sätt ugnen på 175°C.
  5. Krossa kexen till smulor.
  6. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna.
  7. Klä botten av en kakform (ca 26 cm Ø) med löstagbar kant med bakplåtspapper.
  8. Platta ut kexmassan i formen och tryck även upp massan längs kanterna.
  9. Ställ ormen kallt medan du blandar till fyllningen.
  10. Sila äggulesmeten så att den blir skalfri.
  11. Vispa eller rör philadelphiaosten jämn och klupmfri och blanda ner sockret. Ta hellre i mindre socker och öka sedan efter smak.
  12. Blanda philadelphian med äggulesmeten och rör så att smeten blir jämn.
  13. Häll smeten i kakformen.
  14. Grädda i nedre delen av ugnen ca 35 minuter. Kakan kan verka lite lös då du tar ut den men den stelnar då den kallnar.
  15. Garnera med jordgubbar, limeskivor och eventuellt en god kolasås.
  16. Servera gärna med en god salt kolasås.

key lime cheesecake  glutenfri

IMG_0712 IMG_0715