Så var den dagen äntligen här då vinsten för Valios recepttävling skall skördas! Efter att tillställningen blivit framskjuten en gång så är vi nu äntligen på väg. Jag och mina fem ”Sous chefs” skall idag få kocka med Tomi Björck! Hur kul och häftigt är inte det.

Döttrarna är i säkert förvar hos mommo och njuter säkert av en ledigt stund från mamma 🙂 Jag tyckte mig höra viskas om pop corn och film innan jag stängde dörren så de lär nog ha det bra! Lotta, Jocki och jag sitter på tåget som (förhoppningsvis, man vet aldrig med VR vart man hamnar) skall ta oss till Helsingfors där vi möter upp Lena, Florian och Lari. Kommer senare att lägga in lite bilder från kvällen men nu skall jag bara njuta av den här upplevelsen och suga åt mig så mycket information och så många tips som möjligt. Så nu checkar Glutenfria Muminmamman ut och är bara glutenfri för några timmar och njuter av vuxet sällskap. 🙂

En liten försmak på vad vi kommer att kocka ikväll:

Till förrätt blir det grillade jätteräkor, fylld bläckfisk (!!) och grillad sparrissallad.

Huvudrätten består av:

Jerk-kyckling, kryddig egengjord korv och sallad gjord på rostade paprikor och getost.

Marmorerad oxfile, mango chutney och ingefärs coleslaw.

Till efterrätt lagas citrongräspannacotta, müsli, bär och hallonsorbett.

Slurp, det vattnas i munnen redan..lite skeptsik till bläckfisken, och korv hör inte till mina favoriter (trots att jag är finne så är det faktiskt så! 🙂 ) men nu om någonsin så är det ju bra att sätta sina fördomar på hyllan och smaka med öppna sinnen!

Och för er som är intresserade att se var vi skall vara är det bara att gå in på denna sida och kolla in det fina stället Kokkikoulu Espa. Stället är inte en kockskola som man skulle tro av namnet utan en restaurang vars affärsidé bygger på att grupper kommer dit och lagar mat tillsammans med utbildade kockar.

Det slog mig också att det skall bli intressant att se hur flexibla och språkkunniga personalen på restaurangen är. Vi har Jocki, Lotta, Lena och mig själv som alla behärskar finska och engelska men kanske nog skulle föredra svenska trots allt. Så har vi Lottas sambo Lari som är finsk, kan engelska men har svårt med svenskan..och så Florian med tyska som modersmål, talar flytande engelska och en näst intill perfekt svenska, men inte kan finska..Så nog är vårt gäng en utmaning alltid 🙂 Men med lite vin i systemet så talar jag fast tyska om det vill sig riktigt illa! 🙂

Så nu sitter vi här på tåget, Lotta, Jocki och jag, med förväntansfulla miner. Måste nog erkänna att jag till och med känner mig lite nervös, men det här skall nog gå bra det! Och Lottas faster dök också upp på tåget på väg till jog så hennes sällskap njöt vi också av under tågresan! 🙂

Hej så länge, nu skall här fyllas bläckfisk!

20120601-130509.jpg

20120601-130609.jpg