Etiketter

, , , ,

Det har kommit en del förfrågningar om ett bra recept på ett glutenfritt tårtbotten. Det här receptet använder jag till mina fyllda tårtor. Ger ett botten med tre lager (dvs två fyllningslager och tre bottendelar) Vad du fyller tårtan med är helt fritt fram, använd fantasin och låt smaksinnet vägleda dig 🙂

Jag kommer nog att lägga upp både bilder och recept på olika fyllda tårtor som jag brukar laga, men det kommer efterhand. Så tills dess får ni nöja er med grundreceptet för den här glutenfria tårtan!

  • 6 ägg
  • 4½ dl socker
  • 120 gram glutenfri mjölmix, ljus (2¼ dl)
  • 160 gram potatismjöl (2¼ dl)
  • 2tsk bakpulver (om du använder en vanlig tesked och inte ett mått så kan du ta nästan tre tsk)
  • smör till formen
  • glutenfria skorpsmulor
  1. Sätt ugnen på 175°C
  2. Vispa med elvisp ägg och socker så att det blir riktigt pösigt
  3. Blanda samman glutenfri mjölmix, potatismjöl och bakpulver (sikta dem gärna)
  4. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggvispet så att det blir en jämn smet.
  5. Smörja och bröda en rund kakform med löstagbara kanter, jag använder en form som är 26cm i diameter.
  6. Häll smeten i formen och ställ in i ugnen. Grädda i ca 30-40 minuter på nedre ugnsfalsen, varierar mycket från ugn till ugn så håll koll. Om kakan börjar se mörk ut och den ännu inte är färdig så placera ett bakplåtspapper ovanpå kakan. Den är färdig då du kan sticka en tandpetare i den och ingenting fastnar. (Jag brukar ha den en liten stund i ugnen ännu efter att jag kollat med stickan, trots att den verkar färdig. Du får gå lite på känsla 🙂
  7. Ta ut kakan från ugnen då den är färdig och låt svalna en stund i formen. Ta sedan en träkniv eller liknande och lösgör försiktigt kanterna från formen innan du lossar på formens kanter.
  8. Dela tårtan i tre lika stora delar och fyll med valfri fyllning.