Etiketter

, , ,

Jag börjar märka att sommaren börjar ge sig till känna även i min inspiration att baka. Allt mera längtar jag efter att få vispa ihop någon ”somrig” efterrätt eller som den här cheesecaken smaksatt med jordgubbar, vitchoklad och lime..kan det bli mycket somrigare??
Vi hade lite talko med grannen idag, och med vi så menar jag ju förståss han jag bor med..ett nytt staket skulle resas mellan våra gårdar, men jag stod för matlagning och underhållning av barnen. Alltid lika kul att få tillfälle att baka något gott utan att behöva våndas över att man måste äta upp allting själv. Så igår svängde jag ihop den här läskande cheesecaken och den blev supergod och somrig.
Sommar är också temat för Månadens Sötsak. Månadens sötsak är Söta sakers bakutmaning för alla som gillar att baka. Det är första gången jag tänker delta men förhoppningsvis inte den sista. Bloggen Söta saker är annars helt otroligt härlig och full av inspiration!
Jordgubbscheesecake med lime och vitchoklad
Botten:
  • 200 gram glutenfria kex (använde denna gång Sempers havrekakor)
  • 100 gram smör
Fyllning:
  • 2 ägg
  • 1 dl strösocker
  • 2 dl grädde
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 200 gram Philadelphiaost
  • ½ liter jordgubbar + några till topping
Topping:
  • 200 gram vitchoklad
  • 100 gram gräddfil
  • 1 lime
  1. Botten: Mixa kexen till smulor.
  2. Smält smöret och blanda det med kexsmulorna.
  3. Klä bottnet av en form med löstagbar kant med bakplåtspapper och tryck ut kexmassan jämnt. Ställ i kylen.
  4. Fyllning: Dela gulorna och vitorna i skilda skålar och var nog med att inte få med något av gulan i vitan.
  5. Rensa jordgubbarna och mixa dem till puré i en mixer.
  6. Vispa äggvitorna till hårt skum.
  7. Vispa äggulorna med strösocker pösigt.
  8. Vispa sedan i philadelphiaosten i äggulesockret.
  9. Häll grädden i en bunke och vispa den tillsammans med vaniljsockret.
  10. Blanda jordgubbarna med philadelphiakrämen.
  11. Vänd sedan försiktigt i grädden och efter det ännu försiktigare äggvitorna i philadelphiakrämen.
  12. Häll smeten i kakformen.
  13. Skiva några jordgubbar och bred försiktigt ut dem ovanpå smeten.
  14. Täck med plastfolie och ställ in i frysen. Låt stelna lite innan du häller på toppingen.
  15. Topping: Smält den vita chokladen.
  16. Blanda 100 gram gräddfil med den smälta chokladen.
  17. Riv skalet av en lime och pressa saften av halva i chokladen.
  18. Rör om till en jämn smet.
  19. Häll chokladen över den stelnade jordgubbssmeten och jordgubbarna.
  20. Ställ tillbaka in i frysen och låt stå minst sex timmar, gärna över natten.
  21. Garnera med lime och jordgubbar innan servering.